Emne - Effektive prosjektstrukturer - BM6103
BM6103 - Effektive prosjektstrukturer
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Gode metoder og strukturer for gjennomføring av prosjekter reduserer ressursforbruket i gjennomføringen og styrker resultatet. Verdiskapende prosjektgjennomføring er avhengig av at strukturene vi definerer støtter opp om den ønskede utviklingen - enten det er bærekraft eller mer spesifikke uttrykk for verdiskaping som er målet. Dette emnet bygger på en faseinndelt prosjektmodell som er styrende for gjennomføringen og kontrollerende for resultatet. Metodikken tilfører prosjektet en struktur for alle som deltar i prosjektet - slik at en oppnår et forenklet samarbeid, og sikrer gode og avklarte leveranser på alle nivå.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- Prosesser for utvikling av prosjektmål og rammer for gjennomføring
- Hvilke former for strukturer som er aktuelle for hvilke typer situasjoner, størrelser og prosjekter, og effektene av de ulike valgene
- Hvordan ulike organisasjonsformer fungerer i forhold til gitte mål og rammer
- Beslutningsprosesser og informasjonsflyt i prosjektprosessen
- Styringsutfordringer i rigide og smidige prosjekter og deres konsekvenser.
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- Utvikle mål og rammer som gjør verdiskapende prosjekter mulig og realistisk
- Utvikle realistiske strategier for prosjektgjennomføring i en gitt situasjon
- Definere hvilke strukturer (prosjektmodeller, gjennomføringsmodeller, koordineringsmekanismer og kontraktstrategier) prosjektet bør ha for å kunne styres
- Velge hensiktsmessig organiseringsform for prosjektet
- Vurdere definerte gjennomføringsstrategiers effektivitet opp mot mål og rammer
- Velge hensiktsmessige virkemidler for styring av prosjekt i lys av karakteristika som størrelse og grad av kompleksitet.
Generell kompetanse
Studenten kjenner til
- Begreper og prinsipper i eierstyring og organisering av prosjekter
- Muligheter og begrensninger som ligger i måten prosjektets strukturer og formelle virkemidler for styring blir definert og implementert.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med fysiske samlinger. Før, mellom og etter samlingene jobber studentene med oppgaver knyttet til temaene i emnet opp mot egen jobbsituasjon. Det arbeides med faglige problemstillinger både individuelt og i grupper.
Obligatoriske aktiviteter:
- Deltakelse på samlingene
- Gruppeoppgaver
- Muntlig presentasjon
Vi må ha et minimum antall deltakere for at et kurs skal igangsettes. Dersom det blir for få søkere, kan kurset få endret undervisningsform til ledet selvstudium, bli utsatt eller bli avlyst. Emnet er en del av NTNUs videreutdanningstilbud, og har kursavgift. Se NTNU VIDEREs hjemmesider.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte på samlinger
- Gruppeoppgaver
Mer om vurdering
Eksamen er todelt:
1) En gruppeoppgave som gjennomføres i grupper á 3 deltakere fra ulike virksomheter. Omhandler ulike prosjektmodeller. Denne gjennomføres i mellomperioden og brukes i samling 2. I samlingen gis responser og tilbakemeldinger. Gruppen kan velge å revidere den og leverer den som del av eksamensbesvarelsen. Maks 10 sider. Teller 45% av eksamenskarakteren.
2) En individuell oppgave som gjennomføres etter siste samling. Tar for seg strukturert planlegging av et prosjekt i egen virksomhet. Refleksjoner om struktur og virkemiddelbruk i ulike situasjoner og ulike stadier av prosjektutviklingen. Maks 10 sider. Teller 55% av eksamenskarakteren.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Teknologiledelse og digital omstilling (MTDO)
Videreutdanningsemner i teknologiledelse og digital omstilling (MTDOEMNER)
Forkunnskapskrav
Opptakskravet er todelt:
1. Bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning av minimum 180 studiepoengs omfang, og
2. Minimum to års relevant arbeidserfaring
Kursmateriell
Kalsaas, Kristensen, Van Veen, Johansen, Torp (2024): Prosjekteringsprosesser - verdiskaping, bærekraft og kompleksitet, ISBN: 9788245049046
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Prosjekt- og kvalitetsledelse
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"