Emne - Mentorprogram for VDC leder- og veilederkompetanse - Virksomhet - BM6102
BM6102 - Mentorprogram for VDC leder- og veilederkompetanse - Virksomhet
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Rapport | 100/100 |
Faglig innhold
Dette er et «Executive management program» med praksis som seniormentor for kursdeltakere i emnet BA6280. Emnet gir en dybdeforståelse for hvordan VDC rammeverket kan implementeres i praktiske i ulike situasjoner på prosjekt og virksomhetsnivå.
Faglig veiledning omfatter de fem elementene i VDC rammeverket:
- Samprosjektering (Integrated Concurrent Engineering ICE)
- Bygningsinformasjonsmodellering (BIM)
- Prosess- og produksjonsledelse (PPM)
- Målstyring (Metrics)
- Måloppnåelse (Prosjektmål + Kundemål)
Kompetanseutviklingen er praktisk rettet og basert på læringssirkelen om kontinuerlig utvikling fra rapport til rapport, og samling til samling.
Teori og praksis fra dette emnet gir deg en helhetlig kompetanse til å videreutvikle og implementere Virtual Design and Construction (VDC) i egne prosjekter.
Læringsutbytte
Etter kurset skal deltakeren kunne analysere, vurdere og viderutvikle de fem elementene som inngår i VDC-rammeverket: Samprosjektering (Integrated Concurrent Engineering ICE), Bygningsinformasjonsmodellering (BIM), Prosess- og produksjonsledelse (PPM), Målstyring (Metrics) og Måloppnåelse (Prosjektmål + Kundemål), og sammenhengen mellom disse anvendt i konkrete situasjoner i egen virksomhet.
Deltakeren skal kunne bidra til implementering og videreutvikling av rutiner, bruk av maler og digitale løsninger å standardisere bruk av VDC rammeverket. I dette inngår bruk av digitale løsninger, med særlig vekt på BIM baserte løsninger for:
- Visualisering av data og geometri i prosjekterte og bygde løsninger og utviklingsstatus
- Integrering av data fra ulike kilder for dashboards og beslutningsstøtte
- Automatisering av digitale arbeidsoppgaver
Dette forkortes VIA og bidrar til økt grad av datadrevet prosjektgjennomføring
Deltakeren skal kunne fungere i rollens som leder- og veileder for andre prosjektdeltaker og -ledere ved å kunne analysere og vurder hvordan de benytter VDC rammeverket i sine prosjekter. Dette inkluderer analyse og vurdering av gruppedynamikk.
Deltakeren skal kunne utvikle og vurdere nytten av implementeringsplaner i egne prosjekter og egen virksomhet, ref. Læringssirkelen for kontinuerlig kompetanseutvikling og identifisering av rotårsaker.
Deltakeren skal ha kompetanse til å organisere, gjennomføre og vurdere VDC kurs og andre kompetansetiltak i egne prosjekter. De skal også kunne utvikle egne faglige opplæringsmoduler.
Deltakeren skal ha kompetanse til å analysere og vurdere tiltak og effekter av ulike elementer og sammenhengen mellom disse i VDC rammeverket. Erfaringsgrunnlaget er dybdekunnskap fra oppfølging av ca. 5 deltakere/prosjekter med hovedansvar, og 20 andre som inngår i veilederteamet, i tillegg til erfaring fra samarbeidet med de to andre mentorene.
Deltakeren skal ha kompetanse til å organisere, gjennomføre og vurdere tiltak for endringsledelse i egne prosjekter og i egen virksomhet.
Læringsformer og aktiviteter
Samlingsbasert kompetaseprogram som går over tre semester. Opplæring begynner semesteret før undervisningen i BA6280. Denne består at workshops med fysisk deltakelse, nettbaserte samlinger kurssamlinger og studieturer. Du er med på planleggingen av BA6280 og følger hele dette emnet sammen med de deltaker du veileder. Du leder gruppearbeid og kan også bidra i felles undervisning med egne eksempler på bruk av VDC. Under gjennomføringen av BA6280 følger du opp ca. 5 deltakere, og vurderer 7 innleverte rapporter. Der gir du vurdering av oppnådd kompetansenivå og konkrete tilbakemeldinger på forbedringsområder, både skriftlig og i nettbaserte møte med studenten. Du inngår i et team sammen med to andre mentorer som ikke har vært dette tidligere.
Man går dermed innsikt fra VDC implementering fra ca. 25 ulike prosjekter. Erfaringsgrunnlaget er dybdekunnskap fra oppfølging av ca. 5 deltakere/prosjekter med hovedansvar, og fra 20 andre som inngår i veilederteamet, samt samarbeidet med de to nye mentorene
Du deltar på mentormøter etter hver rapportinnlevering for å få tilbakemeldinger en kompetanseutvikling og faglige tema på kommende aktiviteter. Emnet avsluttes med en ukes studietur til Stanford University.
For kontinuerlig kompetanseutvikling etter å ha avsluttet dette utdanningsprogrammet inngår du i mentorteamet til organisasjonen VDC Norway.
Emnet er en del av NTNUs videreutdanningstilbud, og har kursavgift. Se NTNU Videres hjemmesider
Mer om vurdering
Eksamen er en rapport. Det arbeides med rapporten med gjennom hele emnet. Det leveres inn en sluttrapport der du reflekterer over egen kompetanseutvikling, rollen som leder-/veileder og hvordan du skal anvende denne kompetansen i egne prosjekter.
Anbefalte forkunnskaper
Minst 2 års erfaring fra prosjektledelse i bygg, anleggs-, infrastrukturprosjekter eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Bestått BA6280 VDC sertifisering eller tilsvarende
Bestått BM6101 Mentorprogram for VDC leder- og veilederkompetanse - Prosjekt
Generell studiekompetanse. For de som ønsker å gå videre og ta en erfaringsbasert master er opptakskravet til mastergradsstudiet at man har en bachelorgrad innen teknologiske fag samt to års relevant yrkeserfaring.
Kursmateriell
Fischer, M., Ashcraft, H.W, Reed, D. and Khanzode, A. (2017). Integrating Project Delivery, Willey, ISBN: 978-0470587355, 480 p.
Sjøvold, E. (2022). Teamet - utvikling, effektivitet og endring i grupper, Universitetsforlaget, ISBN: 978-8215030265, 414 p.
Crawford, C. (2023). Unleashing the Power of Benefits Realisation Management: Maximising Returns on Projects and Change Initiatives, Chapter; 1,2,4,5,9 and 10, Enlighten Publications, ISBN: 978-1916720008, 211 p.
Smith, R., King, D., Sidhu, R., and Skelsey, D. (editors) (2022). The Effective Change Manager's Handbook: Essential Guidance to the Change Management Body of Knowledge, Chapter; 1, 2, 3, 4, 7, 8 and 9, Kogan Page, ISBN: 978-0749473075, 332 p.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
BM6101 | 15.0 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
22.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Termin nr.: 2
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Termin nr.: 3
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Prosjekt- og kvalitetsledelse
- Prosjektadministrasjon
- Prosjektstyring i bygg og anlegg
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Rapport
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Rapport 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"