Emne - Elektroniske medier - BK1164
BK1164 - Elektroniske medier
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Arbeider
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Arbeider | 100/100 |
Faglig innhold
Dette emnet introduserer studentene til mulighetene for å jobbe i tid og rom gjennom en utforskning av analoge og digitale verktøy. Gjennom et kritisk studium av mediekulturen, fra enkelteksperimenter til den vansligste formen, vanligvis referert til som allestedsnærværende medier. Siden et økende antall delte erfaringer og oppfatninger av verden rundt oss er formet av utviklingen av medie- og kommunikasjonsteknologi, legger dette kurset vekt på digital kompetanse. Elektronisk bilde- og lydbehandlingsteknologi benyttes for å utvikle studentens forståelse av de historiske, estetiske, konseptuelle og tekniske aspektene ved praksis av mediekunst innenfor rammen av kunst og samfunn som helhet. Dette kurset er rettet mot å utvikle en metodikkved hjelp av moderne teori, kunstverk og gjenstander fra visuell kultur, hvor studentene kan reflektere over og beskrive kunstens betydning i forhold til media og digital kultur. Studentene tilegner seg et bredt spekter av praktiske produksjonsferdigheter og utvikler forståelse for valg av innstilling og utstyr. Mens utvikling av teknologier og verktøy vil fortsette, vil studentene bli opplært til å tilpasse og bruke en raffinert forståelse av underliggende konsepter til alle typer medier og teknologi, det være seg for kunstneriske, kommersielle eller personlige formål. Studentene i kurset tilegner seg grunnleggende ferdigheter og kunnskap for å begynne å jobbe selvstendig i studioer og workshops.
Læringsutbytte
Studenten har praktisk og teoretisk kunnskap om elektroniske medier. Studenten har kunnskap om trender og tverrfaglighet innen forskning, samt praksis som sekvens, komposisjon, tilegnelse, transformasjon, interaktivitet, performativitet og fellesskap i elektroniske medier. Studentene har grunnleggende kunnskap om hvordan man kan plassere elektroniske medieaktiviteter i en moderne og historisk sammenheng. Studenten lærer å anvende tekniske metoder i praksis. Studenten er i stand til å planlegge og gjennomføre spesifikke oppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, som deltaker i en gruppe, og i samsvar med etiske krav og prinsipper.
Læringsformer og aktiviteter
Studentene blir introdusert for analog og digital video, lydkunst, internett, interaktive medier, performativ kunst og relatert mediesensitiv praksis, for å utforske kunstneriske konsepter i varierte tverrfaglige former for samtidskunst. Praktisk erfaring gjennom øvelser og samarbeidsprosjekter utgjør sentrale elementer i kurset. Lesing og presentasjoner adresserer viktige teorier og støtter en reflektert og kritisk tilnærming til forholdet mellom teknologi og kunst.
Spesielle vilkår
Emnet undervises ikke dersom for få studenter melder seg til undervisning.
Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldige i inneværende semester.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse i emneaktiviteter
- Praktisk oppgave
- Presentasjon
Mer om vurdering
- Vurdering av kunstnerisk læring og progresjon ved presentasjon eller innlevering av arbeid produsert i emnet eller dokumentasjon herav.
- Utsatt vurdering avholdes i førstkommende semester.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Arkitektur (MAAR)
Arkitektur (MAAR2)
Billedkunst (BBK)
Industriell design (MTDESIG)
Kunsthistorie (BKUH)
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Billedkunst
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Arbeider
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Arbeider
100/100
Innlevering
18.11.2024
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"