Emne - Internship i økonomi og ledelse - BINT3005
BINT3005 - Internship i økonomi og ledelse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Formålet med emnet er gjennom praksis kombinere kunnskap og ferdigheter ervervet gjennom studiet med konkret arbeidslivserfaring. Studentene får anledning til å benytte teorier og modeller de har lært til å løse konkrete arbeidsoppgaver i en bedrift, og slik oppleve relevans av sin akademiske kunnskap. På denne måten blir man en aktiv skaper av kunnskap. Parallelt med oppholdet i virksomheten skal studentene også skrive en oppgave på et tema som er knyttet til bedriften. Prosjektoppgaven skal bidra til at man systematisk reflekterer over samspillet mellom teori og praksis. Gjennom kritisk refleksjon og problemløsning skal man settes i stand til å anvende generelle metoder i spesifikke kontekster. Herunder skal man også begynne å se at økonomifagets tekniske kjerne ikke er nøytralt i en sosial konstruksjon som en organisasjon er. Studentene vil dermed gjennom sin deltagelse spille en viktig rolle i kunnskapsoverføringen mellom arbeidsliv og akademia. De blir også bedre forberedt på hva som følger etter studietiden, og arbeidsgiver vil få tilgang på arbeidskraft med ny, forskningsbasert kunnskap i sekken. Studentene er selv ansvarlige for å skaffe seg arbeidsgiver. Denne kan være i privat, offentlig så vel som frivillig sektor, men det stilles visse krav.
For mer informasjon om emnet, se egen nettside under «Flere sider om emnet»
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Studentene har innsikt i de faglige sammenhenger knyttet til en problemstilling eller tematikk som er framskaffet i samråd med arbeidsgiver
- Studenten skal kunnskap om sammenhengen mellom ulike fag i studiet og hvordan de anvendes i virksomhet.
- Studenten skal forstå arbeidslivets forventninger, behov og krav til medarbeidere.
- Studenten skal forstå hvordan både formelle og uformelle regler og prosesser former arbeidshverdagen
Ferdigheter:
- Studentene kan utvikle en problemstilling i samråd med oppdragsvirksomheten og veileder
- Studentene kan levere et ferdigstilt skriftlig arbeid som belyser problemstillingen langs perspektiver som er faglig relevante innen en avgrenset del av det økonomisk/administrative domenet
- Kunne fremskaffe, bruke og formidle relevant informasjon, teori og modeller både skriftlig og muntlig.
- Vise evne til å løse problemer i en arbeidssituasjon.
Kompetanse:
- Studentene kjenner verdien av strukturert argumentasjon og disposisjon av fagstoff og sakkunnskap.
- Studentene skal utvise evnen til selvstendighet og ansvarlighet.
- Studentene skal utvise evnen til å reflektere over egen utvikling som arbeidstaker.
Læringsformer og aktiviteter
Internship i en virksomhet, veiledning av mentor i virksomheten og arbeid med, og veiledning av prosjektoppgave. Det skal inngås en læringskontrakt mellom NTNU Handelshøyskolen, studenten og virksomheten hvor forventninger og forpliktelser mellom partene kommer frem. Det vil være tre obligatoriske seminarer: Ett oppstartseminar, et seminar underveis i semesteret og et avsluttende seminar hvor prosjektoppgaven skal presenteres. Seminarene vil i all hovedsak handle om oppgaveskriving. I tillegg til dette, gis det inntil to timers veiledning for hver prosjektoppgave fra veileder ved NTNU Handelshøyskolen. Forventet omfang på arbeidet hos oppdragsgiver vil være 14 uker á to arbeidsdager per uke.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske seminarer
Mer om vurdering
Innlevering av oppgaven: Oppgis ved semesterstart, men vil være i slutten av april. I utgangspunktet vil oppgavene være individuelle, men etter særskilt vurdering kan det åpnes for grupper på inntil tre personer. Gruppeoppgaver vil kunne forekomme hvor flere har samme oppdragsgiver eller arbeider med svært beslektede problemstillinger. Prosjektoppgaven skal danne utgangspunkt for et selvvalgt pensum. Studenter som ikke leverer innen tidsfristen må levere til innleveringen i påfølgende studieår; det er ikke utsatt eksamen i emnet. Dersom det oppstår særskilte årsaker (for eksempel sykdom), kan studenter søke om utsettelse til 31. august. Oppdragsgiver skal signere bekreftelse på gjennomførte læringsmål.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Økonomi og administrasjon (BØA)
Økonomi og administrasjon (MSIVØK5)
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales å ha fullført de to første studieårene av studieprogrammet 5-årig master i økonomi og administrasjon
Forkunnskapskrav
Det gjøres en helhetsvurdering om opptak til emnet basert karakterer relatert til det området man skal arbeide innen, studieprogresjon og motivasjonsbrev med faglig begrunnelse for valg av oppdragsgiver og de aktuelle arbeidsoppgavene. Oppdragsgiver skal angi arbeidsoppgaver, nytteverdi for virksomheten og læringsmål for studenten.
Kursmateriell
Selvvalgt pensum på om lag 200 sider. Øvrig pensum opplyses ved semesterstart.
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Økonomi og administrasjon
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Oppgave
100/100
Innlevering
05.05.2025
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"