Emne - Natur, miljø og bærekraft - BI2081
BI2081 - Natur, miljø og bærekraft
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
Alle inngrep i naturen medfører endringer, enten det gjelder høsting/fangst, matproduksjon, spredning av arter, arealbruk, eller industriutbygginger. I emnet blir det diskutert hvordan bærekraftig bruk av naturen kan bidra til utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov. Emnet gir en innføring i ulike typer økosystemer til vanns og på land, deres struktur og funksjon, energi- og stoffomsetning. Dette sees i sammenheng med hvordan økosystemenes sårbarhet påvirker det biologiske artsmangfoldet og naturens tålegrenser ved ulike påvirkninger. Det blir gitt en innføring i begreper som økosystemtjenester, og hvilke verktøy som finnes for hvordan en kan evaluere hvor mye økosystemer «tåler», økologiske «fotavtrykk» ved ulike naturinngrep, ved mat- og vareproduksjon, og hva livsløp-analyser og «Corporate social responsibility» innebærer. Det gis en oversikt over hvilke nasjonale og internasjonale miljøinstitusjoner som er viktige i arbeidet med FNs bærekraftsmål og Naturavtalen (Kunming-Montreal Global Biodiversity Framework), miljøstatus fra de ulike internasjonale FN-rapporter om bærekraft, og hvordan politiske prosesser kan påvirke samfunnsutvikling. Gjennom gruppearbeid kan studentene jobbe med mer spesifikke tema knyttet til FNs bærekraftmål og forskningstema om bærekraft som er aktuelle ved NTNU.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En student som gjennomfører kurset skal:
- Kunne gjøre rede for ulike økosystem-typer, og hvordan ulike påvirkninger kan endre det biologiske artsmangfoldet og naturens tålegrenser
- Ha en overordnet systemforståelse av bærekraftbegrepet
- Kunne forstå og forklare sentrale begreper innenfor bærekraft og ressursutnyttelse
- Kunne forstå anvendelsen av sentrale verktøy og metoder for evaluering av bærekraft
- Kunne gjøre rede for områdets utvikling (fra lokalt til globalt, og FNs bærekraftmål og Naturavtalen)
- Kunne forstå og forklare for hvordan hensyn til bærekraft kan påvirke utvikling av teknologi og samfunn (kunnskap for en bedre verden)
- Kunne forstå hvordan ens eget fagfelt kan bidra til å oppnå FNs bærekraftmål
Ferdigheter:
En student som gjennomfører kurset kan:
- vurdere konsekvenser av ulike valg i et bærekraftperspektiv
- reflektere over metoder for bærekrafts-evaluering
- forstå tilgjengelige miljødata for bærekraftmodeller
Generell kompetanse:
En student som gjennomfører kurset skal:
- Kunne delta i og forstå diskusjoner om problemløsning og evaluering av bærekraftanalyser
- Kunne reflektere over tverrfaglige utfordringer i forhold til FNs bærekraftmål
- Kunne forstå prinsippene for og betydningen av bærekraftmodeller
- Kunne se sitt fagfelt og egen rolle i et globalt bærekrafts-perspektiv
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger: 40 timer
Øvinger: 40 timer
Obligatorisk prosjektarbeid i grupper
Forelesninger og gruppebasert øvingsopplegg.
Læringsutbytte skal være likt, uavhengig av undervisningssted (mulig geografisk tilpasning må regnes med). Forelesninger, studentaktive læringsmetoder og digitale læringsverktøy kombineres, og det bør være ansvarlige undervisere ved hver campus. Emnet kan gjennomføres delvis samlingsbasert, dersom det blir tilrettelagt tid, rom og ressurser. Emnet består av to - tre mulige moduler:
1: Teoretisk innføring til økosystemperspektiv og verktøy innen bærekraft.
2: Case basert undervisning (øvinger, studentprosjekter)
Forventet gjennomsnittlig arbeidsbelastning i løpet av en uke gjennom hele semesteret: 2-3 timer forelesning, 2-3 timer med øving og 7 timer selvstudium.
Obligatoriske aktiviteter
Godkjent øvingsdeltakelse og prosjektarbeid
Obligatoriske aktiviteter
- Prosjektoppgave
- Obligatorisk oppmøte
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet i emnet er 75% oppmøte og prosjektoppgave. Begge deler må være godkjent i samme undervisningstermin for å ha mulighet til å gå opp til avsluttende eksamen
Ved begrunnelse/klage på karakter er det skriftlig avsluttende eksamen som vurderes på nytt. Ved stryk eller gjentak er det skriftlig avsluttende eksamen som tas på nytt. Eksamen kan avholdes muntlig utenom undervisningssemesteret.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen. Dette er et områdeemne, som er tilpasset 2. og 3. års bachelorstudenter i realfag.
Kursmateriell
Blir oppgitt ved kursstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
TIØ4300 | 4.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Ålesund , Trondheim
- Biologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 02.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL274 Sluppenvegen 14 1 SL120 Sluppenvegen 14 2 SL510 Sluppenvegen 14 43 G132 Gnisten/Fagskolen 43 C215 Ankeret/Hovedbygget 0 - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 15.05.2025 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL310 lilla sone Sluppenvegen 14 70 C225 Ankeret/Hovedbygget 2
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"