Emne - Akvakultur - BI2065
BI2065 - Akvakultur
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | D |
Faglig innhold
Grunnlaget for akvakultur, nasjonalt og internasjonalt skal gjennomgås. Det blir gitt en innføring i produksjonsteknologi for laksefisk fra stamfisk/rognproduksjon til matfisk. Videre skal fôr og ernæring, energetikk, velferd, betydning av vannbehandling og miljøaspekter behandles. Hovedfokus i kurset vil være laksefisk, men det skal også gis innføring i oppdrett av marine fiskearter, skjelldyrking og makroalgedyrking. Digitalisering og automatisering vil bli behandlet da det er viktige komponeter i framtidens akvakultur sektor. Samtidig vil nødvenigheten av å sikre en bærekraftig utvikling av havbrukssektoren bli behandlet. Det vil også bli gitt en kort innføring i organisasjonsstrukturen, med industriaktører og forvaltningsinstitutter i havbruksnæringen.
Læringsutbytte
Kunnskaper: Kandidaten skal ha kunnskap om: prinsippene for produksjon av akvatiske organismer, forståelse av hele verdikjeden i havbruk inkludert biologiske, teknologiske, miljømessige, forskningsmessige og internasjonale aspekter ved sjøbasert akvakultur av fisk, skjell og andre akvatiske organismer. Videre skal han/hun ha kunnskap om særtrekk og miljøkrav av betydning for oppdrettsorganismene organisasjonsstrukturen i næringen. Kandidaten skal ha oversikt over betydningen av å sette havbrussektoren inn i framtidig bærekraftig utvikling.
Ferdigheter: Kandidaten har grunnleggende kunnskaper i fiskeoppdrett og miljøkrav knyttet til produskjonsteknologien som brukes,samt forstå livssyklus/biologi for utvalgte akvatiske organismer. han/hun skal ha evne til å beskrive og vurdere ulike typer og oppbygging av akvakulturanlegg (fisk, skjell, alger, integrerte anlegg) . Vider kan han/hun beskrive prinsipper for fiskeernæring, vurdere fôrsammensetning og vekst. Kandidaten har evne til å anvende tilegnet kunnskap til å utvikle helhetlige løsninger for etablering og drift av akvakulturanlegg.
Generell kompetanse (holdninger): Kandidaten kan: Vurdere/beregne driftsparametre og rutiner ved ulike driftsforhold i anlegg. Han/hun kan vurdere grunnleggende egnethet for lokalitsvalg og forstå akvakulturens rolle og effekt som matproduserende sektor
Læringsformer og aktiviteter
Undervisning foregår på norsk. Forelesninger: 40 timer Ekskursjoner: Opp til 4 dager til aktører i akvakultursektoren. Informasjon om det vil bli gitt ved start av kurset.
Eksamen kan avholdes muntlig utenom undervisningssemesteret
Mer om vurdering
Ved stryk eller forbedring av karakter avholdes avsluttende eksamen i eksamensperioden. Eksamen vil holdes muntlig utenom undervisningssemesteret.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på forkunnskaper tilsvarende BI1001, BI1003, og BI1004/BI1006.
Kursmateriell
Blir oppgitt ved kursstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
BI2062 | 3.0 | HØST 2015 | |
BI2063 | 3.0 | HØST 2015 | |
MB201512 | 4.0 | HØST 2019 | |
BIA2002 | 4.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Akvakultur
- Biologi
- Marin biologi
- Bengt Finstad
- Ingeborg Hollekim Bringslid
- Jørgen Lerfall
- Kjell Inge Reitan
- Pål Furset Lader
- Rolf-Erik Olsen
Ansvarlig enhet
Institutt for biologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 D 05.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL430 Sluppenvegen 14 46 - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 D INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"