course-details-portlet

BBV2001

Psykisk helse, omsorgskompetanse og omsorgssvikt

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet består i hovedsak av temaene psykiske helse, relasjonsutvikling, omsorgskompetanse og omsorgssvikt.

Dette inkluderer bl.a.:

  • historie og utviklingstrekk innenfor barne- og ungdoms psykiatri
  • ulike psykologiske teorier, perspektiver og arbeidsmetoder
  • barn og psykiske lidelser
  • materielle, biologiske, sosiale, psykologiske og kulturelle faktorers betydning for utvikling av psykiske lidelser og rusavhengighet i forhold til barn og unge.

Læringsutbytte

  • Kunnskap - Studenten har:
  • kunnskap om den betydning barn og unges oppvekstforhold har for relasjons-utvikling og for utvikling av psykiske lidelser og sosiale problemer.
  • kjennskap til forskning og utviklingsarbeid innenfor området tiltak og behandling for barn og unge.
  • kjennskap til barne- og ungdomspsykiatriens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter - Studenter som har fullført emnet:

  • kan redegjøre for den betydning barn og unges oppvekstforhold har for utvikling av psykiske lidelser og sosiale problemer.
  • kan redegjøre for betydningen av egen og andres relasjonskompetanse i arbeidet med utsatte barn, ungdom og familier.
  • kan redegjøre for barne- og ungdoms psykiatriens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet. finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling.
  • kan ta stilling til, diskutere, vurdere omsorgskompetanse og omsorgssvikt.

Generell kompetanse - Studenter som har fullført emnet:

  • har innsikt i relasjonskompetanse og yrkesetiske problemstillinger
  • kan formidle kunnskap om psykisk helse, omsorgskompetanse og omsorgssvikt, både skriftlig og muntlig
  • har innsikt i rammemessige og relasjonsmessige utfordringer i forbindelse tiltak og behandling av barn og unge.
  • har innsikt i barn, ungdom og familiers behov for oppfølging og støtte, og i barnevernets ansvar i denne sammenheng.
  • kan reflektere over egne verdier og holdninger i møte med menneskers hjelpebehov
  • kan identifisere og redegjøre for etiske problemstillinger og dilemmaer

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, gruppe og selvstudier.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig gruppeoppgave

Mer om vurdering

Obligatorisk aktivitet (minst 80 % deltagelse i gruppearbeid og skriftlig gruppeoppgave) må være godkjent for å gå opp til eksamen. Skriftlig gruppeoppgave/-arbeidskrav leveres inn før 4. uke av undervisning. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Barnevern (HSGBVB) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått vurdering i alle emner i programmets første semester og tilsammen ha godkjent 45 studiepoeng i programmet, for å kunne gjennomføre eksamen i emnet.

Emnet har studierettskrav. Det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til studiet Bachelor i barnevern ved NTNU.

Kursmateriell

Publiseres i Blackboard ved oppstart av emnet.

Fagområder

  • Barnevernspedagog
  • Psykologi

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for sosialt arbeid