Emne - Psykisk helse, omsorgskompetanse og omsorgssvikt - BBV2001
BBV2001 - Psykisk helse, omsorgskompetanse og omsorgssvikt
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 1 uker | A |
Faglig innhold
Emnet består i hovedsak av temaene psykiske helse, relasjonsutvikling, omsorgskompetanse og omsorgssvikt.
Dette inkluderer bl.a.:
- historie og utviklingstrekk innenfor barne- og ungdoms psykiatri
- ulike psykologiske teorier, perspektiver og arbeidsmetoder
- barn og psykiske lidelser
- materielle, biologiske, sosiale, psykologiske og kulturelle faktorers betydning for utvikling av psykiske lidelser og rusavhengighet i forhold til barn og unge.
Læringsutbytte
- Kunnskap - Studenten har:
- kunnskap om den betydning barn og unges oppvekstforhold har for relasjons-utvikling og for utvikling av psykiske lidelser og sosiale problemer.
- kjennskap til forskning og utviklingsarbeid innenfor området tiltak og behandling for barn og unge.
- kjennskap til barne- og ungdomspsykiatriens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter - Studenter som har fullført emnet:
- kan redegjøre for den betydning barn og unges oppvekstforhold har for utvikling av psykiske lidelser og sosiale problemer.
- kan redegjøre for betydningen av egen og andres relasjonskompetanse i arbeidet med utsatte barn, ungdom og familier.
- kan redegjøre for barne- og ungdoms psykiatriens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet. finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling.
- kan ta stilling til, diskutere, vurdere omsorgskompetanse og omsorgssvikt.
Generell kompetanse - Studenter som har fullført emnet:
- har innsikt i relasjonskompetanse og yrkesetiske problemstillinger
- kan formidle kunnskap om psykisk helse, omsorgskompetanse og omsorgssvikt, både skriftlig og muntlig
- har innsikt i rammemessige og relasjonsmessige utfordringer i forbindelse tiltak og behandling av barn og unge.
- har innsikt i barn, ungdom og familiers behov for oppfølging og støtte, og i barnevernets ansvar i denne sammenheng.
- kan reflektere over egne verdier og holdninger i møte med menneskers hjelpebehov
- kan identifisere og redegjøre for etiske problemstillinger og dilemmaer
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, gruppe og selvstudier.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig gruppeoppgave
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet (minst 80 % deltagelse i gruppearbeid og skriftlig gruppeoppgave) må være godkjent for å gå opp til eksamen. Skriftlig gruppeoppgave/-arbeidskrav leveres inn før 4. uke av undervisning. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Barnevern (HSGBVB) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Bestått ISA1003 Psykologi i et livsløpsperspektiv
Forkunnskapskrav
Bestått vurdering i alle emner i programmets første semester og tilsammen ha godkjent 45 studiepoeng i programmet, for å kunne gjennomføre eksamen i emnet.
Emnet har studierettskrav. Det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til studiet Bachelor i barnevern ved NTNU.
Kursmateriell
Publiseres i Blackboard ved oppstart av emnet.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Barnevernspedagog
- Psykologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
A
Utlevering
02.12.2024Innlevering
09.12.2024
10:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
A
Utlevering
02.05.2025Innlevering
09.05.2025
10:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"