Emne - Barnevernspedagogen og samfunnsoppdraget - BBV1003
BBV1003 - Barnevernspedagogen og samfunnsoppdraget
Om emnet
Vurderingsordning
Faglig innhold
Emnet tar utgangspunkt i samfunnsoppdraget til barnevernspedagogen gitt i Forskrift om nasjonal retningslinje for barnevernspedagogutdanning. Samfunnsoppdraget knytter an til kunnskap om barn, barndom, oppvekst og sosialisering, samt profesjonsrolle og etikk i barnevernsfaglig arbeid. Det undervises også i kommunikasjonsteori, pedagogikk og sosialpedagogikk. I tillegg gies det opplæring i en metode for barnesamtale. I feltarbeidet er kunnskap fra barn og ferdigheter i, lek og aktiviteter sentralt. Den teoretiske kunnskapen fordypes gjennom feltarbeid i skole/SFO.
Læringsutbytte
Kunnskap - Studenten har:
- kunnskap om barnevernspedagogens samfunnsoppdrag
- kunnskap om "barnets beste"
- kunnskap om barns oppvekst og sosialisering
- kunnskap om barns aktiviteter (herunder barns lek og digitale hverdagsliv)
- kunnskap om barndom
- kunnskap om kommunikasjons- og relasjonsteorier, pedagogikk og sosialpedagogikk
- kunnskap om bruk av aktiviteter i barnevernspedagogens profesjonelle arbeid og i egen selvutvikling
- kunnskap om observasjon, etikk og emosjonelt arbeid
- kjennskap til nye former for læring
Ferdigheter - Studenten kan:
- redegjøre for temaer og teorier knyttet til barnevernspedagogens yrkesutøvelse
- redegjøre for samfunnsoppdraget
- redegjøre for barns oppvekst og sosialisering
- beherske relasjonsbygging og livsformsintervju med barn
- beherske samarbeid med barn om aktiviteter
- reflektere over egen kompetanse og selvutvikling i samhandlingssituasjoner
- reflektere over tolkning av sanseopplevelser
- identifisere og reflektere over etiske og følesesmessige utfordringer
- beherske sosialpedagogisk arbeid på barns oppvekstarena
Generell kompetanse - Studenten:
- har innsikt i barnevernspedagogens samfunnsoppdrag
- har innsikt i grunnleggende begreper i kommunikasjon
- har innsikt i etisk og emosjonelt arbeid
- har innsikt i gruppeprosesser
- har innsikt i hvordan egen kommunikasjon virker inn på samhandling mellom mennesker
- mestrer aktivitet for å fremme lek, læring og inkludering i samarbeid med barn
Læringsformer og aktiviteter
Studentaktiv læring. Det betyr at studentene deltar i læringsgrupper og gis mulighet til å delta i ulike undervisningsaktiviteter: det kan være forarbeidsoppgaver, forelesninger, fordypningsoppgaver, selvstudier, ferdighetstreninger, videodokumentasjon og feltarbeid.
Deler av undervisningen og læringsmateriellet kan bli gitt på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltagelse i ferdighetstreninger med påfølgende videodokumentasjoner (gruppe)
- Deltagelse i feltarbeid
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet:
Ferdighetstreninger i bruk av drama, lek og aktiviteter til selvutvikling, relasjonsbygging og kommunikajson. Disse skal dokumenteres med en video på 3-5 minutter (både gruppe - og individuell video). Ved gruppeinnlevering skal hver student bidra i gruppearbeidet og være synlig på videoen med sin del av fellesarbeidet. Videoer godkjennes av emneansvarlige. Læringsgrupper/studenter som får en eller begge videoer underkjent, får mulighet til oppretting og ny innlevering.
Godkjente videoinnleveringer er en forutsetning for deltagelse i feltarbeid. Når det gjelder deltagelse i feltarbeid, skal studentene selv bidra til dokumentasjon av oppmøte i tråd med reguleringer gitt i «Informasjonsheftet om feltarbeid». For å gå opp til eksamen i emnet må studentene ha godkjent videoinnleveringene og deltagelse i feltarbeidet.
Vurdering
Det er to skriftlige eksamener i emnet.
En individuell hjemmeeksamen basert på deltagelse i feltarbeid, og en tre timers individuell skriftlig skoleeksamen. Begge eksamensdelene må vurderes til bestått for at emnet skal vurderes til bestått.
Dette emnet har flere delvurderinger. Ved ikke bestått i emnet, er det kun de deler som ikke er bestått som må gjennomføres på nytt.
Du kan be om begrunnelse eller klage på sensur i hver delvurdering, uten å vente på samlet sensur i emnet (alle delvurderingene).
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Barnevern (HSGBVB) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav. Det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til studiet Bachelor i barnevern ved NTNU.
Kursmateriell
Publiseres i Blackboard ved oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
BBV1001 | 15.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Barnevernspedagog
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 1/2 E 18.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL110 hvit sone Sluppenvegen 14 10 SL510 Sluppenvegen 14 27 SL110 turkis sone Sluppenvegen 14 80 -
Høst
ORD
Feltoppgave
1/2
A
Innlevering
02.12.2024
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 1/2 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Feltoppgave 1/2 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"