Emne - VDC-Certificate Program Norge NTNU - Stanford - BA6280
BA6280 - VDC-Certificate Program Norge NTNU - Stanford
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 | A |
Faglig innhold
Kurset er svært praktisk rettet og alle prosjektoppgaver gjennomføres i reelle prosjekter i egen organisasjon. Kurset gir deg en helhetlig kunnskap om Virtual Design and Construction (VDC), implementering av VDC og praktisk anvendelse av VDC i egen organisasjon/ team/ avdeling/ prosjekt.
De fem VDC konseptene omfatter:
- Samprosjektering (Integrated Concurrent Engineering ICE)
- Bygningsinformasjonsmodellering (BIM)
- Prosess- og produksjonsledelse (PPM)
- Målstyring (Metrics)
- Måloppnåelse (Prosjektmål + Kundemål)
Læringsutbytte
Etter kurset skal deltakeren kunne forklare de fire konseptene som inngår i VDC-rammeverket: Samprosjektering (Integrated Concurrent Engineering - ICE), bygningsinformasjonsmodellering (BIM), prosess- og produksjonsledelse, og målstyring.
Deltakeren skal kunne analysere sammenhengen mellom de fire konseptene som inngår i VDC rammeverket.
Deltakeren skal også kunne planlegge, gjennomføre og evaluere (fasilitere) samhandlingsmøter / ICE-sesjoner for ulike typer oppgaver, samt selvstendig bruke digitale løsninger for fasilitering av ICE-sesjoner.
Ellers skal deltakeren kunne mellom annet å utvikle VDC som rammeverk for gjennomføring prosjekter i egen organisasjon, utvikle og anvende målstyring for å dokumentere prosjektmål og kunde- /forretningsmål, samt utvikle en implementeringsplan for bruk/økt bruk av VDC ved bruk av standardisert praksis.
Læringsformer og aktiviteter
Samlingsbasert kurs som går over to semester. Heldagssamlinger med foredrag, gruppeoppgaver og diskusjoner. Møter med mentor, e-læring, skriving av prosjektoppgave. Deler av kurset kan også kjøres digitalt. Aktivitetene på kurset er obligatoriske.
Emnet er en del av NTNUs videreutdanningstilbud, og har kursavgift. Se NTNU Videres hjemmesider.
Obligatoriske aktiviteter
- Tilstedeværelse
Mer om vurdering
Deltakeren må få godkjent alle rapporter for å få karakter i emnet. De 3 beste av 6 periodiske (månedlige) innleverinsoppgaver som teller totalt 60 % av sluttkarakteren (hver oppgave teller 20 %), samt en avsluttende rapport som teller 40 % av sluttkarakteren. Karakterskala A-F. Alle hjelpemidler er tilgjengelige. Bestått kurs gir 15 studiepoeng.
Ved gjentak av eksamen må mappen bearbeides og leveres på nytt.
Anbefalte forkunnskaper
Minimum to års relevant yrkeserfaring anbefales. Deltakeren bør jobbe (f.eks. som prosjektleder, prosjektmedarbeider, eller noe kunnet til prosjektplanlegging og/eler -gjennomføring) i et prosjekt der de har mulighet til å anvende kompetanse for å få erfaringer fra ulike tiltak. Beskrivelser, vurderinger, refleksjoner og målinger fra disse tiltakene inngår i samtlige rapporter.
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse. For de som ønsker gå videre og ta en erfaringsbasert master er opptakskravet til mastergradsstudiet at man har en bachelorgrad innen teknologiske fag samt to års relevant yrkeserfaring.
Kursmateriell
Komprimert versjon av IPD boken utviklet av DPR Lastes gratis ned fra: https://www.dpr.com/assets/docs/guide-to-integrating-project-delivery.pdf 21 sider
Integrated Concurrent Engineering, Samtidig prosjektering for byggeprosjekter Hermundsgård, M. (2017). Integrated Concurrent Engineering, Samtidig prosjektering for byggeprosjekter (Veileder). ÅF Engineering AS/SpeedUp/Prosjekt Norge. 20 sider http://v1.prosjektnorge.no/files/pages/635/artikler/veiledere/a5_veileder-ice.pdf
Presentasjoner og rapporter presentert som del av undervisningen.
A Simple Framework for Integrated Project Delivery Martin Fischer, Dean Reed, Atul Khanzode and Howard Ashcraft (2014). A Simple Framework for Integrated Project Delivery. Proceedings IGLC-22, June 2014, Oslo, Norway. 12 sider. Lastes gratis ned fra: https://iglcstorage.blob.core.windows.net/papers/attachment-30b78560-b1d5-4c64-b478-acaa815e4bec.pdf
Metrics in VDC projects Belsvik, M.R., Lædre, O., and Hjelseth E. (2019). Metrics in VDC projects. In: Proc. 27th Annual Conference of the International. Group for Lean Construction (IGLC), Dublin, Ireland, 12 sider Lastes gratis ned fra: https://iglc.net/Papers/Details/1749
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
BM6101 | 7.5 | HØST 2024 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Prosjekt- og kvalitetsledelse
- Prosjektstyring i bygg og anlegg
- Teknologiske fag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"