Emne - Digitalisering av verdiskaping - AV600620
AV600620 - Digitalisering av verdiskaping
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 uker |
Faglig innhold
Digital-basert plattform som fasiliteter transaksjoner gjennom verdikjedenBruk av digitale verktøy for å optimere operasjoner Crowdsourcing og åpen innovasjonE-handel og Omnichannel strategier Interaksjon med kunder og økt læringskapasitet gjennom digitale middelLede og styre den digitale transformasjonsprosessen Optimere organisasjonsstrukturer og insentiver Den menneskelige siden av digitalisering
Læringsutbytte
kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer om digital transformasjon og verdikjedeanalyse kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset digitaliseringsutviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer kan bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid samt identifisere de utfordringene og de mulighetene som digitalisering innebærer Generell kompetanse kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å evaluere en virksomhet sin digitale verdikjede kan formidle omfattende selvstendig arbeid og foreslå endringer som kan være effektive kan delta aktivt i planleggingen og implementeringen av en virksomhet sitt digitaliseringsarbeid og digitale transformasjonsprosess
Læringsformer og aktiviteter
Gjennomføre «bli kjent» -aktiviteter i begynnelsen av emnet for å sikre at kandidatene bygger bånd mellom hverandre som vil bidra til å senke terskelen for å ta kontakt med hverandre utenfor samlinger. Forelesninger med presentasjon av faglige tema med fokus diskusjon og faglig utvikling Case og mindre fellesoppgaver med påfølgende diskusjon for å bryte ned kompliserte tema. Opprette diskusjonsrom på Blackboard der fagpersoner er hyppige bidragsytere med eksempelvis relevante artikler, faglige bidrag eller diskusjon. Har avansert kunnskap innenfor digital verdiskaping og de tilhørende prinsipp, konsept og teori. har inngående kunnskap om digitale verdikjedeprosesser. kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i digitaliseringens historie, tradisjoner og litteratur
Mer om vurdering
Hjemmeeksamen med ca. tre ukers innleveringsfrist. Hjemmeeksamen er en oppgave med egendefinert problemstilling med utgangspunkt i et sentralt tema i kurset (maks. 5000 ord) Skriftlig gruppeoppgave (1-3 deltager per oppgave) (A-F, E er laveste ståkarakter)
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning ved IIF - høyere grads nivå (514IM)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen spesielle
Forkunnskapskrav
Som for studieprogrammet
Kursmateriell
Bøker: Pettit, S., & Wang, Y. (Eds.). (2016). E-Logistics: Managing Your Digital Supply Chains for Competitive Advantage. Kogan Page Publishers. Lubián, F. J. L., & Esteves, J. (2017). Value in a Digital World: How to assess business models and measure value in a digital world. Springer. Tidsskriftartikler: Coreynen, W., Matthyssens, P., & Van Bockhaven, W. (2017). Boosting servitization through digitization: Pathways and dynamic resource configurations for manufacturers. Industrial Marketing Management, 60, 42-53. Lenka, S., Parida, V., & Wincent, J. (2017). Digitalization Capabilities as Enablers of Value Co‐Creation in Servitizing Firms. Psychology & Marketing, 34(1), 92-100. Lucas Jr, H. C., & Goh, J. M. (2009). Disruptive technology: How Kodak missed the digital photography revolution. The Journal of Strategic Information Systems, 18(1), 46-55 Täuscher, K., & Laudien, S. M. (2017). Understanding platform business models: A mixed methods study of marketplaces. European Management Journal. Ruutu, S., Casey, T., & Kotovirta, V. (2017). Development and competition of digital service platforms: A system dynamics approach. Technological Forecasting and Social Change, 117, 119-130. Abrell, T., Pihlajamaa, M., Kanto, L., Vom Brocke, J., & Uebernickel, F. (2016). The role of users and customers in digital innovation: Insights from B2B manufacturing firms. Information & Management, 53(3), 324-335. Lucas Jr, H. C., & Goh, J. M. (2009). Disruptive technology: How Kodak missed the digital photography revolution. The Journal of Strategic Information Systems, 18(1), 46-55. Hagberg, J., Sundstrom, M., & Egels-Zandén, N. (2016). The digitalization of retailing: an exploratory framework. International Journal of Retail & Distribution Management, 44(7), 694-712. Dery, K., Sebastian, I. M., & van der Meulen, N. (2017). The Digital Workplace is Key to Digital Innovation. MIS Quarterly Executive, 16(2).
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Ålesund
- Økonomi og administrasjon
Ansvarlig enhet
Institutt for internasjonal forretningsdrift
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"