course-details-portlet

AUT2304 - Klinisk audiologi 4

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100 1 semestre

Faglig innhold

Emnet har som mål at studenten skal ta til seg ny kunnskap og ferdigheter, og integrere denne med tidligere kunnskap for å kunne utføre forebyggende audiologi. Emnet tar for seg forebyggende audiologi både på samfunns- og individnivå. Emnet gir også studenten kunnskap om temaer tinnitus, hidden hearing loss, uorganiske hørselstap, avanserte immittansmålinger og teleaudiologi.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om årsaker, risikofaktorer og prevalens av tinnitus, samt ulike teoretiske forklaringsmodeller om tinnitus og nedsatt lydtoleranse
  • har bred kunnskap om ulike vurderings- og rehabiliteringsperspektiv for pasienter med tinnitus og nedsatt lydtoleranse
  • har kunnskap om audiografens rolle innen tinnitusrehabilitering og hvilke tilbud praksisfeltet i Norge gir
  • har kunnskap om årsaker til, mekanismer bak og diagnostisering av hidden hearing loss
  • har kunnskap om indikasjoner på- og tester som kan anvendes til vurdering av uorganiske hørselstap samt kjennskap til rådgivning om uorganiske hørselstap
  • Har kunnskap om begrepet teleaudiologi, nytteverdien av dette og metoder for utførelse
  • har kunnskap om prinsipper bak måling av multikomponent-, multifrekvens- og bredbåndstympanometri
  • kan gjøre rede for begrepet forebyggende audiologi og relatere det til hørselsforebyggende tiltak
  • kan gjøre rede for forebyggende audiologi sin rolle innen global helse og FNs bærekraftsmål
  • har kunnskap om prinsipper for universell utforming for hørsel og tale
  • har bred kunnskap om hvordan støy påvirker hørselssystemet og individet generelt
  • har kunnskap om lover, forskrifter og rettingslinjer som omhandler støyeksponering, hørselvern og samfunnets innsats relatert til yrkesrelaterte hørselstap
  • har kunnskap om begreper innen akustikk, enkle akustikk målinger og ulike måleutstyr for akustikk
  • har kunnskap om ulike hørselverns egenskaper og anvendelsesområder
  • kan beskrive legemiddels innvirkning på hørsel

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke ulike verktøy for vurdering av tinnitus samt tilpasse høreapparater og hørselstekniske hjelpemidler for å avhjelpe tinnitusplager
  • kan anvende prinsipper innen brukerorientert tinnitusrådgivning og gi relevant informasjon og støtte til mennesker med tinnitus
  • kan gjennomføre multikomponent-, multifrekvens- og bredbåndstympanometri og tolke testresultater
  • kan beskrive og diskutere ulike modeller for forebyggende hørselsomsorg fra et internasjonalt perspektiv
  • kan gjennomføre enkle akustikk målinger og se disse opp mot relevante lovverk
  • kan argumentere rundt og foreslå mulige tiltak ut fra universell utforming og på individ nivå
  • kan anvende kunnskap om egenskaper og bruksområder for hørselvern i individuell rådgivning

Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst audiografens rolle og begrensninger i rehabilitering av tinnitus og nedsatt lydtoleranse
  • kan planlegge og initiere tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid omkring tinnitus og nedsatt lydtoleranse
  • er bevisst viktigheten av respekt og empati i møtet med mennesker med uorganiske hørselstap
  • er bevisst problemstillinger rundt personvern og etikk innen teleaudiologi
  • kan oppdatere sin kunnskap om regelverk, prinsipper og standarder innen lydmiljø, akustikk og universell utforming
  • kan gjøre rede for og diskutere lover, forskrifter og rettingslinjer som omhandler støyeksponering, hørselvern og samfunnets innsats relatert til yrkesrelaterte hørselstap
  • kan bidra til tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser
  • kan planlegge, dokumentere og formidle sin faglige kunnskap på måter som er tilpasset målgruppen

Læringsformer og aktiviteter

  • Studentaktive læringsformer
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Laboratorieøvinger
  • Selvstudium
  • Seminar
  • Utarbeidelse av informasjonsmateriell

Noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk.

Obligatoriske aktiviteter

  • Laboratorieøvinger
  • LAB-rapporter
  • Deltakelse i læringsaktiviteter merket som obligatorisk
  • Møte med tinnituspasient
  • Gruppeoppgave
  • Utarbeidelse av informasjonsmateriell
  • Framlegg

Mer om vurdering

EKSAMEN:

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeoppgave. Oppgave leveres tidlig i semesteret. Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført/godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen. Det avvikles ny/utsatt eksamen for studenter med gyldig fravær eller resultat F. Obligatoriske aktiviteter er gyldige normalt i 4 semester og må ikke gjennomføres på nytt ved ny/utsatt eksamen.

OBLIGATORISKE AKTIVITETER:

  • Deltakelse i læringsaktiviteter merket som obligatorisk: Det er krav om 80% obligatorisk tilstedeværelse på alle læringsaktiviteter som er merket obligatorisk. Ved fravær fra obligatorisk tilstedeværelse på mellom 20 og 40 % vil det bli gitt individuelt arbeidskrav. Det individuelle arbeidskravet knyttes til tematikken der studenten hadde fravær. Arbeidskravet må vurderes til godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Ved fravær utover 40 % vil ikke studenten kunne fremstille seg til eksamen i emnet
  • Obligatorisk laboratorieøvinger: Det er krav om 100 % tilstedeværelse på obligatorisk ferdighetstrening og laboratorieøvinger. Studenter som ikke gjennomfører laboratorieøvingen i samsvar med timeplanen, må gjennomføre den aktuelle laboratorieøvingen på egen hånd, eventuelt sammen med medstudenter, senest to uker etter ordinær gjennomføring. For å få godkjent tapt laboratorieøvingen, må studenten ta med dokumentasjon på gjennomføring (utskrift av testresultater eller liknende), og forklare framgangsmåter og resultater for faglærer.
  • Labrapport: Skriftlige innleveringer hvor en skal vise kunnskap og forståelse om gjennomføring, tolkning og nytteverdi av tester innen emnets tema. Studenter som ikke får godkjent obligatorisk skriftlig aktivitet ved første gangs innlevering gis mulighet til å levere/gjennomføre en gang til før eksamen i emnet. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs innlevering får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.
  • Møte med tinnituspasient : Studenter skal møte tinnituspasienter og skrive et refleksjonsnotat. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs innlevering får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.
  • Gruppeoppgave: Dette er en skriftlig innlevering basert på gruppearbeid. Studenter som ikke får godkjent obligatorisk skriftlig aktivitet ved første gangs innlevering gis mulighet til å levere/gjennomføre en gang til før eksamen i emnet. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs innlevering får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.
  • Utarbeidelse av informasjonsmateriell: Dette er en innlevering av informasjonsmateriell utarbeidet i gruppe. Studenter som ikke får godkjent obligatorisk skriftlig aktivitet ved første gangs innlevering gis mulighet til å levere/gjennomføre en gang til før eksamen i emnet. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs innlevering får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.
  • Framlegg: Muntlig gruppepresentasjon utarbeidet under veiledning på seminar. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre forsøk får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Audiologi (HSGAUB)

Forkunnskapskrav

Forkunnskapskrav: Studenten må ha bestått AUT2203 Klinisk audiologi 3 for å avlegge eksamen i AUT2304 Klinisk audiologi 4

Kursmateriell

Læringsressurser formidles via læringsplattform

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
AUT2301 7.5 HØST 2024
AUT2303 7.5 HØST 2024
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Audiologi

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100

Innlevering
29.11.2024


14:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU