course-details-portlet

AUT2300 - Kunnskapsbasert praksis i klinikken

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Audiologiske tjenester av høy kvalitet skal være basert på beste kunnskap og tilgjengelig forskning. Derfor må audiografer aktivt søke ny kunnskap innen sitt fagområde for å holde seg faglig oppdatert, samt å bruke etablert beste-praksis metodikk i sin yrkesutøvelse. Kunnskapsbasert praksis (KBP) vil si å kombinere klinisk erfaring og ekspertise med beste tilgjengelig kunnskap fra forskning. Pasienten selv skal også få medvirke i behandlingsbeslutningen. Slik kombineres kunnskap fra erfaring, forskning og brukerkunnskap. Beste praksis refererer til en metode eller teknikk som har vist seg å være effektiv gjennom forskning og erfaring. Ved hjelp av KBP kan en identifisere og implementere beste praksis i sin yrkesutøvelse.

Emnet omhandler KBP og beste praksis i et audiologisk (re)habiliteringsforløp, samt vedlikehold og videreutvikling av grunnleggende praktiske ferdigheter basert på en biopsykososial tilnærming. Emnet foregår i klinisk virksomhet hvor studenten under supervisjon og/eller veiledning møter pasienter, og får mulighet til å kombinere teoretisk kunnskap fra tidligere emner og den erfaring en har gjort seg i praksisperiodene med audiologisk beste praksis metodikk.

Læringsutbytte

Ferdigheter:

Studenten

  • kan på selvstendig vis velge, utføre, tolke og forklare audiologiske tester med brukerens forutsetninger ivaretatt
  • kan på selvstendig vis utforme og gjennomføre en rehabiliteringsplan i henhold til en biopsykososial modell
  • kan på selvstendig vis identifisere feilkilder ved metoder og utstyr, samt foreta kvalitetssikring av resultat og ulike rehabiliteringstiltak
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan gjøre faglige vurderinger, ta avgjørelser og handle i tråd med kunnskapsbasert praksis og begrunne disse
  • kan dokumentere helsehjelp i henhold til forskrift om pasientjournal
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • behersker kommunikasjon med pasienter og deres nærpersoner med et pasientsentrert fokus, møter de med et helhetlig menneskesyn, og tilrettelegger for å fremme mestring, selvstendighet og deltagelse
  • kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
  • kan vurdere og beskrive egne læringsbehov, tilegne seg ny kunnskap og foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • kan anvende faglig kunnskap til å identifisere og følge opp personer med sosiale og helsemessige problemer som har hørselsrelaterte utfordringer, sette inn nødvendige tiltak og/eller behandling, eller henvise videre ved behov
  • bruker kunnskap om sammenhengen mellom helse, utdanning, arbeid og levekår overfor enkeltpersoner i sin tjenesteutøvelse

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver ansvarlig, selvstendig og i samarbeid med andre, og vise evne til refleksjon og kritisk tenkning
  • forstår hvordan ulike hørselstap og redusert kognitiv funksjon kan påvirke evne til å oppfatte tale
  • kan forholde seg til helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin selvstendige tjenesteutøvelse
  • har innsikt i og følger yrkesetiske retningslinjer, og kan identifisere, reflektere over og håndtere etiske problemstillinger
  • har innsikt i hvordan forekomst av flere ulike sykdommer eller lidelser samtidig hos samme person kan påvirke individets totale funksjon
  • kan formidle sammenhengen mellom lydoppfattelse, hørselsfunksjon og konsekvenser av hørselsrelaterte problemer til pasienter og nærpersoner
  • har innsikt i kulturelt betingede oppfatninger av funksjonshemming, helse, sykdom og behandling, samt forstå andres perspektiver og ståsteder

Læringsformer og aktiviteter

  • Praktisk klinisk yrkesutøvelse, både som hovedansvarlig og assisterende.
  • Supervisjons- og/eller veiledningsprosess som veksler mellom handling og refleksjon over handling
  • Refleksjonsnotat
  • Gruppevis refleksjon
  • Egenstudier

Noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk.

Obligatoriske aktiviteter

  • OBLIG1: Forberedelse før oppstart (tilstedeværelse)
  • OBLIG2: Deltakelse på gjennomføring (tilstedeværelse)
  • OBLIG3: Refleksjonsnotat (skriftlig innlevering)
  • OBLIG4: Gruppevis refleksjon (tilstedeværelse)

Mer om vurdering

Emnet skjer langsgående gjennom mesteparten av det siste studieåret, og foregår i klinikk i samarbeid med Høresentralen ved St. Olavs hospital. Studenten skal følge to pasienter gjennom et (re)habiliteringsløp, med supervisjon og/eller veiledning fra faglærer (autorisert audiograf), både som hovedansvarlig og som assisterende.

Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen, i form av en rapport som beskriver ett (re)habiliteringsforløp i henhold til KBP og beste-praksis metodikk. Denne vurderes til bestått/ikke bestått. ​

Det er fire obligatoriske aktiviteter tilknyttet emnet:

  1. Obligatorisk tilstedeværelse (forberedelse før oppstart): Det er krav om 100% obligatorisk tilstedeværelse på teoretiske forberedelsestimer, samt gjennomføring av en komplett hørselsutredning av 1-klassestudent(er) før møte med pasient. Ved fravær fra obligatorisk tilstedeværelse og gjennomført hørselsutredning vil det bli gitt individuelt arbeidskrav. Det individuelle arbeidskravet knyttes til tematikken for forberedelsestimene, samt hørselsutredning. Arbeidskravet må vurderes til godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet.
  2. Obligatorisk tilstedeværelse (gjennomføring av (re)habiliteringsløp): Det er krav om 80% tilstedeværelse på gjennomføring av audiologisk rehabiliteringsløp med vekt på KBP (vurdering, tiltak og kontroll), både som hovedansvarlig og som assisterende. Assisterende student må påregne å ta over den hovedansvarlige studenten sine arbeidsoppgaver ved fravær pga. sykdom som er meldt på kort varsel. Det er deretter hovedansvarlig student sitt ansvar å få oversikt over hva som ble utført og resultatet av dette, samt å følge pasienten videre i (re)habiliteringsløpet.
  3. Skriftlig innlevering (refleksjonsnotat): Det skal leveres et refleksjonsnotat, hvor studenten i sin rolle som assisterende skal reflektere over det aktuelle (re)habiliteringsforløpet hvor hen var assisterende, med vekt på KBP. Omfang er satt til lite (400-1600 ord). Studenter som ikke får godkjent obligatorisk skriftlig aktivitet ved første gangs innlevering gis mulighet til å levere/gjennomføre en gang til før eksamen i emnet. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs innlevering får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.
  4. Obligatorisk tilstedeværelse (gruppevis refleksjon): Studenten skal i gruppe gjennomføre en refleksjon rundt erfaringene de sitter igjen med sammen med faglærer(e). Det er krav om 100% obligatorisk tilstedeværelse på gruppevis refleksjon. Studenter som ikke gjennomfører gruppevis refleksjon i samsvar med timeplanen, får anledning til maksimalt en ny gjennomføring. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs gjennomføring får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Audiologi (HSGAUB)

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått AUT2200 og AUT2202 for å kunne begynne på emnet

Emnet har studierettskrav. Dette betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i audiologi ved NTNU.

Kursmateriell

Læremidler: En oversikt over anbefalt litteratur for emnet legges på e-læringsplattformen før emnestart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Audiologi

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Sommer UTS Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU