Emne - Klinisk audiologi 3 - AUT2205
AUT2205 - Klinisk audiologi 3
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 1 uker |
Faglig innhold
Emnet gir en innføring i vurdering av det perifere og det sentrale auditive system hos alle pasientgrupper samt habilitering av barn.
Emnet gir studenten kunnskap om barnets utvikling og årsaker til hørselstap hos barn. Sentrale auditive prosesseringsvansker (CAPD) og auditiv nevropati (ANSD) i alle aldersgrupper blir spesielt vektlagt.
Studenten lærer å utvikle mål og tiltak som ivaretar både biologiske, sosiale og psykososiale faktorer hos barn ved bruk av en habiliteringsplan. Kvalitetssikring av tiltak er også sentralt.
Emnet har både teoretisk og en praktisk tilnærming for å belyse de ulike temaene. Studenten lærer om kliniske verktøy og tester, og skal gjennom ferdighetstrening lære anvendelse av disse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om embryologi og utvikling av det auditive systemet, samt bred kunnskap om auditiv utvikling, språkutvikling og forventet adferd ved ulike alderstrinn
- har kunnskap om utbredelse og årsaker til hørselstap hos barn, mulige tilleggsvansker, konsekvenser, og utfordringer samt viktigheten av tidlig identifikasjon og intervensjon i slike tilfeller
- har kunnskap om fysiologien i det sentrale auditive nervesystem og indikasjoner for måling av funksjon i det perifere og det sentrale auditive system
- har kunnskap om prinsipper, signalers egenskaper og anvendelse i audiologiske målinger av det perifere og det sentrale auditive systemet
- har kunnskap om instrumenter, utstyr og redskaper som brukes til fysiologiske målinger, samt klinisk anvendelse av fysiologiske målinger
- har kunnskap som grunnlag for valg av egnede tester for utredning og differensialdiagnostikk samt identifikasjon av feilkilder ved audiologiske målinger av barn, inkludert hørselsscreening av nyfødte og førskolebarn
- har bred kunnskap om hørselstekniske løsninger, spesielle forhold ved avstøp av øregang, ulike typer av ørepropper og proppeakustikk, samt subjektive og objektive former for utbyttevurdering innen audiologisk habilitering av barn
- har bred kunnskap om ANSD og (C)APD som diagnose og konsekvenser tilstanden kan medføre samt prinsipper for testing
- har kjennskap til forholdet mellom ANSD, (C)APD og andre tilgrensende diagnoser og (re)habiliteringsforløp og tiltak ved ANSD og (C)APD
- har bred kunnskap om pasientsikkerhet, basale smittevernsrutiner, relevante kvalitetssikringsmetoder, standarder og retningslinjer for måling av funksjon i det perifere og det sentrale auditive system
- har kunnskap om instrumenter, utstyr, redskaper og kalibrering knyttet til audiologiske målinger
- har kunnskap om relevant lovverk, retningslinjer, habiliteringsprosessen og foreldres rolle i denne, med et biopsykososialt perspektiv.
Ferdigheter
Studenten:
- kan velge hensiktsmessige audiologiske målinger og tolke resultater i sammenheng
- kan gjennomføre tester og målinger med brukerens forutsetninger ivaretatt samt tolke testresultater og formidle disse til pasienter og nærpersoner
- kan gjennomføre en relevant anamnese i samarbeid med barnet og foreldrene
- kan utføre forsvarlig otoskopering av barn og identifisere normale og avvikende forhold i øregang og på trommehinne
- kan utforme en habiliteringsplan for barn med utgangspunkt i et biopsykososialt perspektiv
- kan anvende relevant rådgivning for å veilede og gi råd til barn og foreldre
- kan velge passende høreapparat, proppeakustisk tilkobling og tilleggsutstyr, og kan simulere en høreapparattilpasning på barn
- kan gjennomføre objektive former for utbyttevurdering innen audiologisk habilitering
- kan vurdere potensielle feilkilder ved testmetodikk og måleutstyr
- kan gjennomføre enkel subjektiv og objektiv kalibrering av audiologisk måleutstyr
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i andre relevante profesjoners kompetanseområde som grunnlag for samarbeid
- er bevisst på egne væremåter, verdier og holdninger i møte med barn og deres foreldre, samtidig som de har innsikt i audiografenes yrkesetiske retningslinjer, og evner å identifisere og reflektere over mulige etiske problemstillinger knyttet til arbeid med barn
- kan planlegge, dokumentere og gjennomføre arbeidsoppgaver selvstendig og ansvarlig, vise evne til refleksjon og kritisk tekning, samt formidle sin faglige kunnskap på måter som er tilpasset målgruppen
Læringsformer og aktiviteter
- Studentaktive læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Ferdighetstrening
- Laboratorieøvinger
- Selvstudium
Emne har langsgående undervisning gjennom hele semesteret. Noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Ferdighetstrening
- LAB-rapporter
- Deltakelse i læringsaktiviteter merket som obligatorisk
- Skriftlig innlevering
- Digitale oppgaver
Mer om vurdering
EKSAMEN
Eksamen i emnet er en Individuell hjemmeeksamen. Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført/godkjent før studenten kan framstille seg for vurdering. Det avvikles ny/utsatt eksamen for studenter med gyldig fravær eller resultat "ikke bestått". Obligatoriske aktiviteter er gyldige i normalt 4 semester og må ikke gjennomføres på nytt ved ny/utsatt eksamen.
Karakter: Bokstavkarakterer
OBLIGATORISKE AKTIVITETER:
- Deltakelse i læringsaktiviteter merket som obligatorisk: Det er krav om 80 % obligatorisk tilstedeværelse på alle læringsaktiviteter som er merket obligatorisk. Ved fravær fra obligatorisk tilstedeværelse på mellom 20 og 40 % vil det bli gitt individuelt arbeidskrav. Det individuelle arbeidskravet knyttes til tematikken der studenten hadde fravær. Arbeidskravet må vurderes til godkjent for at studenten skal kunne få vurdering i emnet. Ved fravær utover 40 % vil ikke studenten kunne fremstille seg til eksamen i emnet.
- Obligatorisk ferdighetstrening: Det er krav om 100 % tilstedeværelse på obligatorisk ferdighetstrening og laboratorieøvinger. Studenter som ikke gjennomfører ferdighetstreningen og laboratorieøvinger i samsvar med timeplanen, må gjennomføre den aktuelle aktiviteten på egen hånd, eventuelt sammen med medstudenter, senest to uker etter ordinær gjennomføring. For å få godkjent tapt ferdighetstrening og laboratorieøvinger, må studenten ta med dokumentasjon på gjennomføring (utskrift av testresultater eller liknende), og forklare framgangsmåter og resultater for faglærer. Tilhørende studiespørsmål skal også gjennomgås. Det er studentens eget ansvar å avtale tidspunkt med faglærer for en slik gjennomgang av dokumentasjon og spørsmål.
- LAB-rapporter: Skriftlige innleveringer hvor en skal vise kunnskap og forståelse om gjennomføring, tolkning og nytteverdi av målinger og tester. Studenter som ikke får godkjent obligatorisk skriftlig aktivitet ved første gangs innlevering gis mulighet til å levere/gjennomføre en gang til før eksamen i emnet. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs innlevering får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.
- Skriftlig innlevering: Oppgaven gis ved semesterstart. Studenter som ikke får godkjent obligatorisk skriftlig aktivitet ved første gangs innlevering gis mulighet til å levere/gjennomføre en gang til før eksamen i emnet. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs innlevering får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.
- Digitale oppgaver: Oppgaver legges ut på læringsplatformen. Studenter som ikke får godkjent digitale oppgaver ved første gangs innlevering gis mulighet til å levere/gjennomføre en gang til før eksamen i emnet. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs innlevering får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Audiologi (HSGAUB)
Forkunnskapskrav
Forkunnskapskrav: Studenter må ha bestått emne AUT2200 Klinisk audiologi 2 for å avlegge eksamen i AUT2205 Klinisk audiologi 3
Emnet har studierettskrav. Dette betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i audiologi ved NTNU.
Kursmateriell
Læringsressurs for emnet legges på læringsplattformen før emnestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
AUT2203 | 7.5 | HØST 2024 | |
AUT2204 | 7.5 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Audiologi
- Haakon Arnesen
- Kristian Haugen Kjørstad
- Lars Gunnar Rosvoldaunet
- Markus Rudolf Drexl
- Marte Kristine Lindseth
- Vår Silje Mandal
Ansvarlig enhet
Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
26.05.2025Innlevering
02.06.2025
12:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"