Emne - Klinisk audiologi 2 - AUT2200
AUT2200 - Klinisk audiologi 2
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 100/100 | 2 timer | E |
Faglig innhold
Emnet omhandler tiltak og oppfølging innen audiologisk rehabilitering. Studenten lærer å utvikle mål og tiltak som ivaretar både biologiske, sosiale og psykososiale faktorer hos mennesker med nedsatt hørsel. Emnet fokuserer samtidig på kvalitetssikring av tiltak gjennom ulike former for utbyttevurderinger.
Emnet skal gi kunnskap om tekniske tiltak slik som høreapparat, tilleggsutstyr og andre hørselstekniske hjelpemidler. Gjennom ferdighetstrening skal studenten utvikle ferdigheter innen høreapparattilpasning samt objektive og subjektive former for kvalitetssikring. Emnet skal samtidig gi kunnskap om rådgivningsteori for å forstå de menneskelige og sosiale aspektene i en hørselsrehabilitering. Studenten lærer om konkrete mestring,- og kommunikasjonsstrategier for å bistå pasient og deres nærpersoner i kommunikasjonsutfordringer. Emnet skal videre gi kunnskap og ferdigheter innen «tale i støytester» og vurdering av cochleære døde regioner. Studenten blir introdusert til ulike vurdering,- og behandlingsformer innen behandling av tinnitus og nedsatt lydtoleranse. Emnet skal sette studenten i stand til å reflektere over egen væremåte i møte med pasienter og mulige etiske problemstillinger knyttet til yrkesutøvelsen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
- bred kunnskap om tiltak og oppfølging innen audiologisk rehabilitering med utgangspunkt i et biopsykososialt perspektiv
- bred kunnskap om høreapparattyper, tilleggsutstyr og hørselstekniske hjelpemidler (som grunnlag for å velge hensiktsmessige tiltak i en rehabiliteringsprosess)
- bred kunnskap om høreapparatets komponenter, anvendelse, signalprosessering og ulike elektroakustiske funksjoner
- bred kunnskap om avstøp av øregang, ulike typer av ørepropper og proppeakustikk
- bred kunnskap om subjektive og objektive former for utbyttevurdering innen audiologisk (re)habilitering
- kunnskap om rådgivningsteori rettet mot pasient og nærpersoner
- kunnskap om hvordan en kan bevisstgjøre personer med auditive vansker, slik at de blir i stand til å utnytte egne ressurser i kommunikasjon med andre
- kunnskap om adaptive og maladaptive mestringsstrategier ved auditive vansker
- kunnskap om prosedyrer vedrørende søknad til NAV om høreapparat, tinnitusmaskerer og tilleggsutstyr
- kunnskap om vurdering av cochleære døde regioner og konsekvenser for audiologisk rehabilitering
- kunnskap om betydningen av tale i støy i et audiologisk testbatteri, både i vurderings- og tiltaksfasen
- kjennskap til ulike vurderings- og behandlingsformer og rehabiliteringsperspektiv innen behandling av tinnitus, misofoni og hyperakusis
Ferdigheter
Studenten kan:
- utvikle mål og tiltak ut fra biologiske, sosiale og personlige faktorer i en audiologisk rehabiliteringsprosess
- velge passende høreapparat, proppeakustisk tilkobling og tilleggsutstyr, og gjennomføre en høreapparattilpasning
- gjennomføre avstøp av øregang, og vurdere avstøpets kvalitet
- gjennomføre subjektive og objektive former for utbyttevurdering innen audiologisk rehabilitering
- anvende rådgivningsteorier for å veilede og gi råd til brukere og nærpersoner
- anvende prinsipper innen motiverende intervju, psykososial støtte og narrativ terapi som tilnærming i en audiologisk konsultasjon
- anvende resultatene av TEN-test i tiltaksfasen
- gjennomføre tale i støy-tester og anvende resultatene i tiltaksfasen
- ivareta pasientens sikkerhet under undersøkelser og målinger
- følge basale smittevernsrutiner under undersøkelser og målinger
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i audiografenes yrkesetiske retningslinjer, og kan identifisere og reflektere over mulige etiske problemstillinger knyttet til yrkesutøvelsen
- kan tilpasse egne væremåter i møte med pasienter og nærpersoner
- kan planlegge, dokumentere, formidle og anvende sin faglige kunnskap på måter som er tilpasset målgruppen
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver knyttet til tiltaks- og oppfølgingsfasen selvstendig og ansvarlig, og vise evne til refleksjon og kritisk tenkning
Læringsformer og aktiviteter
- Studentaktive læringsformer (f.eks omvendt undervisning, team basert læring og problem basert læring).
- Forelesninger
- Seminar
- Gruppearbeid
- Ferdighetstrening
- Laboratorieøvinger
- Selvstudium
- Læringsressurser formidlet via læringsplattform
Noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- REM
- Pasientsamtalen 2 - tiltak og oppfølging
- Etikk i audiologisk rehabilitering
- Oppmøte på obligatoriske forelesninger
- Ferdighetstreningsrapport og flervalgstester
Mer om vurdering
EKSAMEN
Eksamen i emnet er en praktisk eksamen i audiologisk rehabilitering som består av en praktisk del og en muntlig del. Eksamen vurderes samlet til bestått/ikke bestått. Det avvikles ny/utsatt eksamen for studenter med gyldig fravær eller resultat "ikke bestått".
OBLIGATORISK AKTIVITET
Tilstedeværelse:
- Obligatorisk tilstedeværelse: Ferdighetstrening, seminar og i utvalgte forelesningstimer.
- Det er krav om 100% tilstedeværelse på obligatorisk ferdighetstrening. Studenter som ikke gjennomfører ferdighetstreningen i samsvar med timeplanen, må gjennomføre den aktuelle ferdighetstreningen på egen hånd, eventuelt sammen med medstudenter, senest to uker etter ordinær gjennomføring. For å få godkjent tapt ferdighetstrening, må studenten ta med dokumentasjon på gjennomføring (utskrift av testresultater eller liknende), og forklare framgangsmåter og resultater for faglærer. Tilhørende studiespørsmål skal også gjennomgås. Det er studentens eget ansvar å avtale tidspunkt med faglærer for en slik gjennomgang av dokumentasjon og spørsmål.
- Det er krav om 100% tilstedeværelse på seminar. Studenter som ikke møter opp på seminar, må gjennomføre ekstra skriftlig innlevering basert på det seminaret studenten har vært borte fra.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisning: Det er krav om 80% tilstedeværelse på all undervisning (forelesninger, kurs) merket obligatorisk. Ved fravær fra obligatorisk tilstedeværelse på mellom 20% og 40% vil det bli gitt individuelt arbeidskrav. Det individuelle arbeidskravet knyttes til tematikken der studenten hadde fravær. Arbeidskravet må vurderes til godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Ved fravær utover 40% vil ikke studenten kunne fremstille seg til eksamen i emnet.
Ukentlig obligatorisk aktivitet: Gjennom semesteret må studenten gjennomføre en ukentlig obligatorisk aktivitet på Blackboard. Aktiviteten består av en ferdighetstreningsrapport med spørsmål fra ukas ferdighetstrening, samt en flervalgstest som består av spørsmål fra fagene høreapparat, audiologisk rehabilitering og rådgivning. Ved ikke godkjent får studenten ny innleveringsfrist på 1 uke. Ved ikke levert ferdighetstreningsrapport og/eller flervalgstest innen fristen, vil studenten ikke få godkjent ukens obligatoriske aktivitet. Ved semesterslutt må 80% av de ukentlige ferdighetstreningsrapportene og flervalgstestene være innlevert og fått godkjent for at studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.
Skriftlige innleveringer
REM: Dette er en skriftlig innlevering av lite omfang (400-1600 ord) hvor en skal vise kunnskap og forståelse om gjennomføring, tolkning og nytteverdi av REM-målinger, som er en metodisk tilnærming ved høreapparattilpasning på voksne og eldre.
Etikk i audiologisk rehabilitering: Dette er en skriftlig innlevering av middels omfang (1600-3200 ord). Studenten skal gjennom oppgaven bli kjent med aktuelle yrkesetiske retningslinjer. Studenten skal også kunne reflektere over hvordan personlige verdier og holdninger kan påvirke yrkesutøvelsen, og videre kunne identifisere og reflektere over mulige etiske problemstillinger de kan møte i audiografyrket.
Pasientsamtalen 2 - tiltak, utbyttevurdering og oppfølging: Studentene skal i pasientsamtalen 2 gjennomføre en muntlig samtale med tildelt profesjonell pasient. Hovedfokuset er på tiltaksfasen og rådgivning for pasienter med nedsatt hørsel. Det innebærer at studenten skal trene på å gi konkrete råd innen mestring av hørselstap, kommunikasjonsstrategier og råd rettet mot bruk og mestring av høreapparat og tilleggsutstyr. I samtalen skal studenten også bruke teori innen rådgivning som et grunnlag.
Studenter som ikke får godkjent obligatorisk skriftlig aktivitet ved første gangs innlevering gis mulighet til å levere/gjennomføre en gang til før eksamen i emnet. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs innlevering får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.
Ved ikke bestått eksamen 1. forsøk er godkjente obligatoriske aktiviteter i emnet gyldig i 4 semester
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Audiologi (HSGAUB)
Forkunnskapskrav
Forkunnskapskrav: AUT1002 og AUT1004.
Emnet har studierettskrav. Dette betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i audiologi ved NTNU.
Kursmateriell
Læremidler: En oversikt over anbefalt litteratur for emnet legges på læringsplattformen før emnestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
HAUD2002 | 10.0 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Audiologi
Ansvarlig enhet
Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Muntlig eksamen
100/100
E
09.12.2024 - 13.12.2024
08:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Muntlig eksamen 100/100 E
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"