Emne - Audiologi - Individ og samfunn 1 - AUT1001
AUT1001 - Audiologi - Individ og samfunn 1
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
Emnet gir en introduksjon til lover, forskrifter, rettigheter og retningslinjer som er relevante for audiografer. Studentene blir introdusert for hensikten med FNs bærekraftsmål og hvilke føringer de legger for yrkesutøvelsen. Studentene lærer om betydningen av hverdagslivets aktiviteter, levevaner og aktivitetsbalanse har for helse, identitet og livskvalitet med tanke på folkehelse. Hvilken rolle en audiograf har for å bidra til bedre folkehelse gås igjennom.
Emnet gir kunnskap om ulike perspektiver på funksjonshemming, utvikling av begrepet funksjonshemming og hvilken betydning det har for yrkesutøvelsen og samfunnet for øvrig.
Emnet tar for seg prinsippene i universell utforming og universell utforming for hørsel og tale, og hvordan utformingen av omgivelsene gjenspeiler verdier og normer i samfunnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan en innhenter faglig informasjon og vurderer troverdigheten på kildene
- har kunnskap om helse- og sosialpolitiske føringer og rammer for profesjonsutøvelsen som helsepersonelloven, pasient- og brukerrettighetsloven, og sanksjoner ved feil og forsømmelser
- har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter og hvilken betydning det har for audiologisk utredning/rehabilitering
- har kunnskap om hensikten med FNs bærekraftsmål og kunne vurdere hvilke mål og delmål som er relevante/aktuelle for audiografer
- har kunnskap om folkehelse og audiologiens betydning
- har kunnskap om ulike perspektiv på helse og funksjonshemming
- har kunnskap om FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne og likestilling- og diskrimineringsloven
- har kunnskap om lovverk som ivaretar brukermedvirkning og empowerment som en rettighet
- har kjennskap om hvordan omgivelser kan fremme eller hemme meningsfull aktivitet og selvstendighet i hverdagslivet, uavhengig av funksjonsnivå og utfordringer gjennom Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF)
- har kjennskap til universell utforming (UU) generelt og betydningen UU har for hørsel og tale
Ferdigheter
Studenten
- kan referere etter APA, gjengi fagstoff med egne ord og skrive et egenprodusert arbeid i henhold til retningslinjer for teknisk oppsett
- kan finne frem til, og anvende relevant og oppdaterte lover, regelverk, og retningslinjer/veiledere i sin yrkesutøvelse som audiograf
- har innsikt i og forholder seg til helse- og sosialpolitiske føringer som er relevante for profesjonen
- kan anvende FNs bærekraftsmålene for å forstå sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og bruke dette i sin tjenesteutøvelse overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering.
- er bevisst betydningen kultur og livssituasjon har på menneskers mulighet for å delta i konstruktive og meningsfulle aktiviteter
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for verdien av korrekt referering og kan kritisk vurdere kilder, samt evner å bruke kunnskap aktivt til kritisk refleksjon
- har innsikt i ulike oppfatninger av funksjonshemming, helse, sykdom og behandling
- har innsikt i hvordan samspillet mellom individ, funksjonsnedsettelse og omgivelser påvirker aktivitetsutførelse, deltakelse, helse og livskvalitet
- har innsikt i hvordan utformingen av de fysiske omgivelsene gjenspeiler verdier og normer i samfunnet, og preger vår oppfatning av normalitet
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består i en kombinasjon av forelesninger og gruppeoppgaver. Forelesningene tar for seg de store linjene i pensum og gir et overblikk over de sentrale temaene i emnet. Gruppeoppgaver er basert på arbeid i mindre grupper veiledet av faglærer.
Noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig individuell innlevering
- Seminar (innlevering av materiell til og deltakelse ved seminar)
Mer om vurdering
OBLIGATORISKE AKTIVITETER:
For å kunne gå opp til eksamen må følgende obligatoriske aktiviteter være godkjent:
Skriftlig individuell innlevering. Ved ikke godkjent innlevering gis studenten ett nytt forsøk.
Seminar (innlevering av materiell til seminar og deltakelse ved seminar): Denne obligatoriske aktiviteten er gruppearbeid rundt et case. Dette gruppearbeidet skal fremføres på et seminar med felles innlevering av sammendrag og presentasjon i forkant. Ved manglende deltagelse må studenten fremføre hele eller deler av presentasjonen på egenhånd for å få godkjent aktiviteten.
Beståtte obligatoriske aktiviteter er gyldige i fire terminer.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Audiologi (HSGAUB)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav. Dette betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i audiologi ved NTNU.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
HAUD1002 | 4.0 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Audiologi
Ansvarlig enhet
Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 12.12.2024 15:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL111 orange sone Sluppenvegen 14 16 SL410 blå sone Sluppenvegen 14 21 SL238 Sluppenvegen 14 2 SL520 Sluppenvegen 14 3 SL310 hvit sone Sluppenvegen 14 8 - Vår UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 27.02.2025 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL311 brun sone Sluppenvegen 14 8
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"