Emne - Audiologisk grunnkurs 1 - AUT1000
AUT1000 - Audiologisk grunnkurs 1
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
Emnet gir grunnleggende kunnskap og ferdigheter innen ulike tema som er sentrale både for å bli en profesjonsutøver innenfor faget audiologi og for å oppnå en akademisk grad ved et universitet. Emnet har en teoretisk og en praktisk tilnærming for å belyse ulike tema.
Studenten lærer om lydenes egenskaper og karakteristikker, og om hvordan lyd oppfattes av mennesker uten hørselsproblematikk. Av lydsignaler legges det særlig vekt på talelyder. Innen områdene lydpersepsjon, menneskets utvikling og audiologisk medisin beskrives tilstander og funksjon innenfor normalområdet. Studenten får en innføring i audiografyrket i Norge pr. i dag, og inviteres til å gjøre refleksjoner omkring hvordan hørselsproblemer kan påvirke menneskers dagligliv.
Studenten lærer også om vitenskapelige metoder og forskning, og studenten får trening i å lese kvalitetssikret, vitenskapelig litteratur. Emnet skal gi ferdigheter og bevissthet omkring samarbeid og læringsprosesser.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om lydens oppbygging og egenskaper
- har kunnskap om signalers overføringssystemer og medium
- har kjennskap til romakustikk
- har kunnskap om talens akustiske oppbygging som inkluderer produksjon, overføring og persepsjon av talelyder ved normal hørsel
- har bred kunnskap om det perifere hørselssystemets anatomi, fysiologi og patologi
- har grunnleggende kunnskap om subjektiv opplevelse av lyd
- har kunnskap om kroppens anatomi, funksjon og utvikling
- har kunnskap om språklig, psykososial/sosioemosjonell og kognitiv utvikling og funksjon
- kunnskap om hørselstaps betydning for mennesker i arbeidslivet
- har kunnskap om døveidentitet og døvekultur
- har kjennskap til audiologiens historie, utvikling, egenart og plass i samfunnet, og kjenner til fremtidige utfordringer innen fagfeltet og i samfunnet for øvrig
- har kjennskap til forskningsprosessen
- har kjennskap til forskningsmetoder
- har kjennskap til hvordan en vitenskapelig artikkel er bygd opp
Ferdighet
Studenten
- kan gjøre enkle analyser av akustiske signaler
- kan innhente faglig informasjon og vurdere troverdighet på kildene
- kan samarbeide med enkeltpersoner og i gruppesammensetning
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til hvordan samspillet mellom individ, funksjonsnedsettelse og omgivelser påvirker aktivitetsutførelse og deltakelse
- er bevisst viktigheten av relasjons- og kommunikasjonskompetanse som grunnlag for å forstå og samhandle med brukere og pasienter
- har bevissthet rundt planlegging og gjennomføring av pålagte arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe
- er bevisst sin egen væremåte og forforståelse i møte med medstudenter og lærere
- er bevisst sine plikter i forbindelse med undervisning og ferdighetstrening, og evner å imøtekomme kravene
Læringsformer og aktiviteter
- Studentaktive læringsformer
- Forelesninger
- Laboratorieøvinger
- Gruppearbeid
- Selvstudium
- Læringsressurser formidlet via læringsplattformen
Noe av undervisningen vil foregå på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Audiografyrket: Refleksjonsnotat
- Akustisk analyse: Skriftlig innlevering
- Tilstedeværelse på gruppearbeid
- Tilstedeværelse på lab
Mer om vurdering
EKSAMEN:
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent før en kan gå opp til eksamen. Eksamen i emnet er en flervalgseksamen. Dersom stryk må studenten ta eksamen på nytt. Studenten trenger da ikke å ta obligatorisk aktivitet på nytt.
OBLIGATORISK AKTIVITET:
Audiografyrket - Refleksjonsnotat (400-1600 ord), godkjent eller ikke godkjent. I tilfelle studenten får "ikke godkjent", tillates én ny innlevering før eksamen.
Akustisk analyse - Laboratorierapporter (400-1600 ord), godkjent eller ikke godkjent. I tilfelle studenten får "ikke godkjent", tillates én ny innlevering før eksamen.
Tilstedeværelse på gruppearbeid/seminar: Flere seminarer med minst én muntlig presentasjon per student. Det er krav om obligatorisk oppmøte på minst 80%. Hvis oppmøtet er under 80%, utløses et krav om en skriftlig rapport (1600-3200 ord) pr. seminarøkt. Seminaroppmøte under 40% betyr at seminardeltakelse ikke er godkjent, og at studenten mister retten til å avlegge eksamen i emnet.
Tilstedeværelse på lab: 80% oppmøte kreves. Lab-oppmøte under 80 % utløser et krav om en skriftlig rapport (1600-3200 ord) pr. laboratorieøkt. Lab-oppmøte under 40 % betyr at lab ikke er godkjent, og at studenten mister retten til å avlegge eksamen i emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Audiologi (HSGAUB)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav. Dette betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i audiologi ved NTNU.
Kursmateriell
Læremidler: En oversikt over anbefalt litteratur for emnet legges på læringsplattformen før emnestart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Audiologi
Ansvarlig enhet
Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 04.12.2024 15:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL410 blå sone Sluppenvegen 14 46 SL520 Sluppenvegen 14 2 SL238 Sluppenvegen 14 1 SL271 Sluppenvegen 14 2 - Vår UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 14.02.2025 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL311 brun sone Sluppenvegen 14 11
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"