Emne - M.Sc. i bærekraftig arkitektur - AAR4993
AAR4993 - M.Sc. i bærekraftig arkitektur
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Masteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 100/100 |
Faglig innhold
En masteroppgave er i stor grad et selvstendig arbeid der kandidaten demonstrerer sin evne til å utvikle et arkitektonisk verk eller en forskningsbasert oppgave. Det er altså to veier til en master (M.Sc.) i bærekraftig arkitektur:
1) Arkitekturprosjekteringsoppgave (tegninger, modeller, tekst) eller
2) Forskningsbasert oppgave (rapport i tekstform).
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten...
- har avansert kunnskap om bærekraftig arkitektur som kunnskapsfelt; dens teori og historie så vel som dens tekniske, vitenskapelige, sosiale og kulturelle grunnlag, og kan anvende denne kunnskapen i eget arkitektonisk design- eller forskningsarbeid.
- har avansert estetisk og teknisk forståelse og kan anvende denne kunnskapen i eget arkitektonisk arbeid eller i forskningsartikler. - har avansert erfaringskunnskap om forholdet mellom arkitektoniske representasjoner på ulike abstraksjonsnivåer, og bygd arkitektur, byer og tettsteder som er i bruk over tid.
- har avansert kunnskap om bioklimatisk design, passive klimatiseringsstrategier, livssyklusvurdering, nullutslippsbygg og integrert energidesign..
- Ferdigheter: Kandidaten kan gi form til arkitektur og/eller nabolag på høyt internasjonalt arkitektonisk nivå gjennom kunstneriske og vitenskapelige undersøkelser, konseptutvikling og arkitektonisk utforming i relevante formater -er i stand til å strukturere og utvikle et vitenskapelig forskningsarbeid knyttet til til toppmoderne kunnskap og pågående forskningsaktiviteter.
- er opplært i bruk av arkitektoniske metoder, verktøy og uttrykk, og kan anvende disse i arkitektonisk utforming, bydesign og/eller forskning, målrettet, faglig og eksperimentell.
- kan kritisk vurdere og gjenkjenne kvalitet i arkitektoniske arbeider, byer, prosjekter og byplaner, også i eget arbeid, og benytte seg av slike vurderinger i eget arkitektonisk arbeid.
- Generell kompetanse: Kandidaten tar selvstendig ansvar for egen læring og faglig utvikling og evner å anvende sine kunnskaper på nye felt.
- evner å reflektere kritisk og etisk over eget arkitektonisk utforming eller forskningsarbeid, skape nye forståelsesrammer og fravike konvensjoner etter kritisk overveielse.
- er i stand til å formidle arkitektonisk arbeid, både design og forskning, inkludert eget og andres arbeid til spesialister så vel som til allmennheten på profesjonelt nivå og i en akademisk sammenheng.
- relaterer sin faglige kompetanse og engasjement til sentrale samfunnsspørsmål.
- kan selvstendig og kritisk bruke kunnskapen som er tilegnet gjennom masterstudiet i forsknings- eller arkitektoniske designprosjekter.
Læringsformer og aktiviteter
Individuelt arbeid med veiledning. Prosessen ledsages av workshops og presentasjoner i grupper.
Mer om vurdering
Masteroppgaven kan utføres:
1) Individuelt
2) I grupper på to studenter med individuell bedømmelse
Alle studenter har krav på å få utføre masteroppgaven individuelt. I oppgaveform 2 skal den enkelte students bidrag kunne klart identifiseres. Studentene kan velge oppgaveform 2 hvis de selv setter sammen gruppen og veileder for gruppen godkjenner dette.
Alle studenter skal inngå en kontrakt med hovedveileder før arbeidet med oppgaven starter. Ved utførelse av gruppearbeid skal dette samarbeidet noteres i kontrakten.
Det er opptil tre presentasjoner i løpet av kurset (konsept-, midtveis- og sluttpresentasjon) der studentene presenterer arbeidet, innholdet og fremdriften i avhandlingen. Presentasjonene gir kandidaten mulighet til å vise og tydeliggjøre arbeidet sitt for et bredere publikum og få tilbakemeldinger.
Sluttpresentasjonen finner sted etter innlevering og er obligatorisk.
I presentasjonen av arbeidene sine kan studentene følge en standard disposisjon, inkludert en kort introduksjon av emnet med en kort state-of-art analyse, en forklaring på oppgavens omfang og metodikken som er brukt for å nå resultater som presenteres og diskuteres før konklusjonen.
Etter presentasjonene møtes sensorer for å diskutere og sette karakter på oppgavene. Ekstern og intern sensor fastsetter karakter sammen, ekstern sensor har siste ord. Den eksterne sensoren er ansvarlig for å skrive en tilbakemelding og begrunnelse for gitt karakter. Den endelige karakteren er basert på levert rapport.
Ved evaluering av oppgaven bruker evalueringskomiteen NTNU-karakterskalaen.
Språk
Masteroppgaven må skrives på engelsk.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Sustainable Architecture (MSSUSARC)
Forkunnskapskrav
Alle obligatoriske emner som inngår i masteren i bærekraftig arkitektur må være bestått (90 studiepoeng). Fakultetet kan godta at maksimalt ett emne på 7,5 studiepoeng gjenstår forutsatt at dette emnet ikke anses å være essensiellt for å starte arbeidet med masteroppgaven.
Kursmateriell
NTNU masteroppgavemaler og annet materiale som hjelper deg med å gjennomføre en masteroppgave.
Versjon: 1
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Arkitektur
- Barbara Szybinska Matusiak
- Eva Patricia Schneider-Marin
- Francesco Goia
- Gearoid Patrick Lydon
- Inger Andresen
- Luca Finocchiaro
- Niki Gaitani
- Siri Katrine Ursin
- Tommy Kleiven
Ansvarlig enhet
Institutt for arkitektur og teknologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Masteroppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Masteroppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Masteroppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"