course-details-portlet

AAR4950 - Programmering og evaluering av bygninger

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100 1 semestre ALLE

Faglig innhold

Kurset skal gi en grundig innføring og kunnskap om metoder og verktøy for å analysere og definere krav og behov for en virksomhet, og evaluere bruken av bygninger med tanke på erfaringsoverføring. Det legges vekt på en overordnet forståelse av samspillet mellom en virksomhet, brukere og de fysiske omgivelser i forhold til overordnete målsettinger for virksomheten. Kurset vil ha fokus på programmeringsprosessen som strekker seg fra byggherrens første ide om et byggeprosjekt, med behovsutredning og virksomhetsanalyser, frem til ferdig behandling og besluttet byggeprogram. Vi går inn på hva et program omfatter, hvem som deltar i programmeringen, innhenting og bearbeiding av informasjon og ulike arbeidsmåter/teknikker brukt i programmeringsprosessen. Her inngår også oppbyggingen av et programdokument etter NS 3455 Bygningsfunksjonstabellen. Kurset vil gjennomgå ulike teknikker for evaluering av bygninger i bruk som grunnlag for programmering av nye bygg, og som vurdering og reprogrammering av eksisterende bygninger. Det vil bli lagt vekt på casestudier og workshops knyttet til gjennomgang av teori og ulike arbeidsmetoder for programmering/evaluering. Prosjektoppgaven omfatter analyse av program og rammebetingelser for et byggeprosjekt, og/eller en evaluering av et bygg i bruk.

Læringsutbytte

KUNNSKAP - Kandidaten • har inngående kunnskap om ulike typer programmering, hva dette omfatter og hvordan programmeringen inngår i byggeprosessen som helhet • har god kunnskap om ulike programmeringsmetoder og systemer for strukturering av informasjon for å analysere og definere krav / behov for en virksomhet • har inngående kunnskap om tema brukskvalitet, rammeverk som kan benyttes og metoder for evaluering av bygninger i bruk FERDIGHETER - Kandidaten • kan gjennomføre analyser av en virksomhet, organiseringen, arbeidsprosessene og de fysiske omgivelsene • kan gjennomføre evaluering av brukskvalitet for en bestemt virksomhet basert på de metoder og verktøy som er presentert i emnet • kan analysere funn og foreta en helhetlig vurdering av brukskvalitet relatert til en virksomhets målsettinger. • Kan bruke relevant teori og empiri for å drøfte funn og komme med anbefalinger om forbedringer basert på dette GENERELL KOMPETANSE - Kandidaten • har en overordnet forståelse av samspillet mellom en virksomhet, brukere og de fysiske omgivelser i forhold til overordnete målsettinger for virksomheten • har en forståelse for hvordan ulike forhold knyttet til organisasjon, teknologi, fysiske omgivelser og andre rammefaktorer påvirker brukskvaliteten • har en god forståelse av sammenhengen mellom programmering og evaluering, og hvordan bruke erfaringer fra bygninger i bruk • kan bruke relevante fagtermer og -faguttrykk og formidle resultater fra prosjektarbeid både skriftlig og muntlig på en strukturert og klar måte

Læringsformer og aktiviteter

Læringsaktivitene består av forelesninger og enkelte workshops som skal gi en kunnskapsbasis og forståelse for fagområdet som grunnlag for arbeide med prosjektoppgave knyttet til konkrete case. Et viktig formål med casestudiet er å kartlegge en virksomhet med bruk av ulike evalueringsmetoder, og drøfte utforming av arealer og fysiske omgivelser med tanke på brukskvaliteten av disse. Type case og virksomheter som skal studeres kan variere, men knyttes opp mot aktuelle diskusjoner og problemstillinger. Øvinger og prosjektarbeid utformes primært som gruppearbeid, men individuelt arbeid kan vurderes dersom spesielle grunner tilsier dette.

Mer om vurdering

Karakter gis på grunnlag av ferdig prosjektoppgave. Oppgaven kan bestå av flere delinnleveringer hvor de ulike delene kan vektes i forhold til samlet vurdering av oppgaven. Kriterier for vurdering blir kommunisert til studentene ved utlevering av oppgaven. Oppgaven gjennomføres normalt som gruppearbeid med felles karakter for gruppen. Utsatt eksamen legges normalt til neste eksamensperiode

Kursmateriell

Hansen, G K (2019) Samspillet i byggeprosessen. Fagbokforlaget.

NS3455 Bygningsfunkjsonstabellen

Kurskompendium og utvalgte lærebøker. Litteraturliste deles ut ved oppstart emne

Flere sider om emnet
Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Byggekunst, prosjektering og forvaltning
  • Arkitektur
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for arkitektur og planlegging

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Oppgave 100/100 ALLE INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Sommer UTS Oppgave 100/100 ALLE INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU