Emne - Programmering og evaluering av bygninger - AAR4950
AAR4950 - Programmering og evaluering av bygninger
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | 1 semestre | ALLE |
Faglig innhold
Kurset skal gi en grundig innføring og kunnskap om metoder og verktøy for å analysere og definere krav og behov for en virksomhet, og evaluere bruken av bygninger med tanke på erfaringsoverføring. Det legges vekt på en overordnet forståelse av samspillet mellom en virksomhet, brukere og de fysiske omgivelser i forhold til overordnete målsettinger for virksomheten. Kurset vil ha fokus på programmeringsprosessen som strekker seg fra byggherrens første ide om et byggeprosjekt, med behovsutredning og virksomhetsanalyser, frem til ferdig behandling og besluttet byggeprogram. Vi går inn på hva et program omfatter, hvem som deltar i programmeringen, innhenting og bearbeiding av informasjon og ulike arbeidsmåter/teknikker brukt i programmeringsprosessen. Her inngår også oppbyggingen av et programdokument etter NS 3455 Bygningsfunksjonstabellen. Kurset vil gjennomgå ulike teknikker for evaluering av bygninger i bruk som grunnlag for programmering av nye bygg, og som vurdering og reprogrammering av eksisterende bygninger. Det vil bli lagt vekt på casestudier og workshops knyttet til gjennomgang av teori og ulike arbeidsmetoder for programmering/evaluering. Prosjektoppgaven omfatter analyse av program og rammebetingelser for et byggeprosjekt, og/eller en evaluering av et bygg i bruk.
Læringsutbytte
KUNNSKAP - Kandidaten har inngående kunnskap om ulike typer programmering, hva dette omfatter og hvordan programmeringen inngår i byggeprosessen som helhet har god kunnskap om ulike programmeringsmetoder og systemer for strukturering av informasjon for å analysere og definere krav / behov for en virksomhet har inngående kunnskap om tema brukskvalitet, rammeverk som kan benyttes og metoder for evaluering av bygninger i bruk FERDIGHETER - Kandidaten kan gjennomføre analyser av en virksomhet, organiseringen, arbeidsprosessene og de fysiske omgivelsene kan gjennomføre evaluering av brukskvalitet for en bestemt virksomhet basert på de metoder og verktøy som er presentert i emnet kan analysere funn og foreta en helhetlig vurdering av brukskvalitet relatert til en virksomhets målsettinger. Kan bruke relevant teori og empiri for å drøfte funn og komme med anbefalinger om forbedringer basert på dette GENERELL KOMPETANSE - Kandidaten har en overordnet forståelse av samspillet mellom en virksomhet, brukere og de fysiske omgivelser i forhold til overordnete målsettinger for virksomheten har en forståelse for hvordan ulike forhold knyttet til organisasjon, teknologi, fysiske omgivelser og andre rammefaktorer påvirker brukskvaliteten har en god forståelse av sammenhengen mellom programmering og evaluering, og hvordan bruke erfaringer fra bygninger i bruk kan bruke relevante fagtermer og -faguttrykk og formidle resultater fra prosjektarbeid både skriftlig og muntlig på en strukturert og klar måte
Læringsformer og aktiviteter
Læringsaktivitene består av forelesninger og enkelte workshops som skal gi en kunnskapsbasis og forståelse for fagområdet som grunnlag for arbeide med prosjektoppgave knyttet til konkrete case. Et viktig formål med casestudiet er å kartlegge en virksomhet med bruk av ulike evalueringsmetoder, og drøfte utforming av arealer og fysiske omgivelser med tanke på brukskvaliteten av disse. Type case og virksomheter som skal studeres kan variere, men knyttes opp mot aktuelle diskusjoner og problemstillinger. Øvinger og prosjektarbeid utformes primært som gruppearbeid, men individuelt arbeid kan vurderes dersom spesielle grunner tilsier dette.
Mer om vurdering
Karakter gis på grunnlag av ferdig prosjektoppgave. Oppgaven kan bestå av flere delinnleveringer hvor de ulike delene kan vektes i forhold til samlet vurdering av oppgaven. Kriterier for vurdering blir kommunisert til studentene ved utlevering av oppgaven. Oppgaven gjennomføres normalt som gruppearbeid med felles karakter for gruppen. Utsatt eksamen legges normalt til neste eksamensperiode
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Arkitektur (MAAR)
Arkitektur (MAAR2)
Eiendomsutvikling og -forvaltning (MAEIENDOM)
Fysisk planlegging (MFYSPL)
Anbefalte forkunnskaper
1. Minimum tre års grunnundervisning i arkitektur eller tilsvarende.
2. Opptatt på master i eiendomsutvikling og forvaltning.
Kursmateriell
Hansen, G K (2019) Samspillet i byggeprosessen. Fagbokforlaget.
NS3455 Bygningsfunkjsonstabellen
Kurskompendium og utvalgte lærebøker. Litteraturliste deles ut ved oppstart emne
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Byggekunst, prosjektering og forvaltning
- Arkitektur
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 100/100 ALLE INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Oppgave 100/100 ALLE INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"