Emne - Arkitekturforståelse, teori og metode for masteroppgave - AAR4853
AAR4853 - Arkitekturforståelse, teori og metode for masteroppgave
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet har som mål å styrke studentenes refleksjonsdybde, og oppøve ferdigheter i å artikulere, definere viktige problemstillinger i arkitektfaget og utvikle prosessplaner for eget selvstendig arkitektfaglig arbeid. Emnet vektlegger sammenhenger mellom forståelsesform og framstillingsform, både i tekst og tegning. I emnet reises sentrale arkitektfaglige spørsmål, og samtidig gis en oversikt over prosjekteringsmetoder for arkitekter, med særlig vekt på å utvikle individuelle problemstillinger og metodegrunnlag for masteroppgaven. Innenfor arkitekturprogrammet leder kurset fram mot et essay og et forarbeid som sammen danner grunnlaget for oppgavestillingen i studentenes masteroppgave i arkitektur.
Læringsutbytte
KUNNSKAP: Studenten skal på grunnlag av litteraturstudier, forelesninger og refleksjon over egen praksis videreutvikle sin forståelse for og kunnskaper om arkitekturfaget og dets arbeidsmetoder. Kunnskap skal være utviklet til en bredde og et nivå der studenten på selvstendig basis kan vurdere egnet metodetilnærming for en arkitektonisk problemstilling.
FERDIGHET: Studenten skal kunne formulere sin egen arkitektoniske problemstilling gjennom kritisk og metodisk tenking og skriving. Innenfor arkitekturprogrammet skal studenten på selvstendig basis kunne utarbeide en prosessplan for eget arbeide; spesifikt som underlag for gjennomføring av masteroppgaven i arkitektur, generelt som underlag for profesjonell praksis. Studenten skal kunne planlegge relevant metodebruk i arbeidet med masteroppgaven.
GENERELL KOMPETANSE: Studenten skal på kvalifisert grunnlag kunne innta en selvstendig posisjon ovenfor samfunnsmessige og faglige etiske problemstillinger, for slik å kunne planlegge eget arbeid.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet organiseres i tre hovedblokker med egne innleveringer. I første blokk legges det opp til skrive- og leseøvelser og gruppearbeid der sentrale arkitekturfaglige emner drøftes. I andre blokk utvikles tematikk og problemstilling for den individuelle masteroppgaven/videre arbeid gjennom essayskriving. Tredje blokk bygger videre på essayet ved å presisere problemstillingen og definere nødvendig kunnskapsunderlag, metodebruk og prosess for å kunne gi form til et arkitektonisk arbeid.
For de av studentene som skal gjøre masteroppgaven i arkitektur det påfølgende semesteret inngår dette i masteroppgavens forarbeid. Veilederne for studentenes masteroppgaver skal godkjenne forarbeidene som endelig oppgavestilling for masteroppgavene.
Emnet gir forelesninger om prosjekteringsmetoder og profesjonelle prosjekteringsprosesser for arkitekter. Lesing av hverandres besvarelser, litteratur- og filmstudier gir en generell innføring i arkitekturfagets erkjennelsesgrunnlag. Skrive- og leseøvelser, faglige samtaler og øvelser i grafisk fremstilling øker studentenes evne til å formulere klare arkitektoniske problemstillinger, og også deres evne til å planlegge prosesser for å løse dem.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte 70%
Mer om vurdering
Oppmøte er minimum 70% for å kunne levere semesteroppgave. Tre korte oppgaver og en noe mer omfattende tekst utgjør emnets fire obligatoriske øvinger. Disse skal godkjennes av faglærer innen innlevering av den avsluttende semesteroppgaven. Semesteroppgaven danner grunnlaget for karakteren bestått/ikke bestått i emnet. Ved frivillig gjentak er godkjent obligatorisk aktivitet gyldig i inntil 1 år. Oppmøte og det innleverte essayet danner grunnlag for vurderingen i emnet.
Forarbeidet i seg selv vurderes ikke, men skal godkjennes av veileder som oppgavestilling for egen masteroppgave.
Utsatt eksamen legges normalt til neste ordinær eksamensperiode.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Arkitektur (MAAR)
Arkitektur (MAAR2)
Anbefalte forkunnskaper
To semestre i arkitektstudiet på masternivå i tillegg til grunnutdanningen på bachelornivå.
Forkunnskapskrav
Minimum tre års grunnundervisning i arkitektur eller tilsvarende. Studenter med opptak til minor i arkitektur kvalifiserer også til å delta.
Kursmateriell
Liste over litteratur og aktuelle filmer presenteres ved semesterstart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Planleggingsteori
- Arkitekturteori og -metode
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
30.10.2024Innlevering
06.11.2024
12:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"