Emne - Plan og byggeprosess - AAR4815
AAR4815 - Plan og byggeprosess
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Prosjektoppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Prosjektoppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir en introduksjon til fagområdet med hensyn til aktualitet, utfordringer og viktighet når det gjelder verdiskaping både for bransjen og for samfunnet med tanke på bærekraftig utvikling, sirkulærøkonomi og det grønne skiftet. Emnet vil gi en grunnleggende innføring i byggeprosessen, de viktigste rammene som påvirker et prosjekt, og ulike gjennomføringsstrategier for prosjekter. Emnet skal gi kunnskap om planprosessen med fokus på reguleringsplanlegging, og byggesaksbehandling i samsvar med plan og bygningsloven. Byggesaksbehandlingen vil omhandle forhåndskonferansen, rammesøknad og kontrollplaner for prosjektering og utførelse. Temaer som vil bli belyst er; - prosesser og aktiviteter - aktører, roller og oppgaver - indre og ytre rammer - gjennomføringsstrategier Det legges særlig vekt på de forutsetninger og krav som ligger i Plan og bygningsloven, og hvordan dette blir håndtert i ulike prosjekter. Temaene blir belyst med eksempler fra flere prosjekter hvor sammenhengen mellom de ulike rammefaktorene og utviklingen av prosjektene blir diskutert. Det legges vekt på samspillet i byggeprosessen mellom aktørene på privat og offentlig side, og hvordan ulike aktørers målsettinger, oppgaver og ansvar innvirker på prosjektene.
Læringsutbytte
KUNNSKAP- kandidaten; har grunnleggende kunnskaper om planverket og overordnede prinsipper og intensjoner i plan- og byggesakslovgivningen. har inngående kunnskaper om byggeprosessen, inndeling og innhold i delprosessene (kjerneprosesser, offentlige prosesser, administrative prosesser og økonomiske prosesser) og de viktigste rammefaktorene knyttet til prosjektinterne og eksterne forhold har gode kunnskaper om de ulike aktørene og deres roller, oppgaver og ansvar knyttet til plan og byggeprosess har inngående kunnskaper om hvordan prosjekter gjennomføres, ulike gjennomføringsmodeller, de ulike elementene som inngår disse og ulike styrker og svakheter knyttet til gjennomføringen har gode kunnskaper om bruk av ulike sertifiseringsordninger når det gjelder bærekraft
FERDIGHETER - kandidaten; kan analysere case og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer kan bruke relevant teori for å drøfte hvordan plan- og byggesakslovgivning, gjennomføringsstrategier og andre rammefaktorer påvirker et prosjekt. Kan på bakgrunn av teori og empiri komme med klare konklusjoner og anbefalinger knyttet til gjennomføring av byggeprosjekter generelt og hvordan bærekraftperspektivet ivaretas i prosjekter kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset prosjektarbeid/casestudie under veiledning og i tråd med god forskningspraksis
GENERELL KOMPETANSE - kandidaten; forstår betydningen av fagområdets ansvar og rolle for en bærekraftig gjennomføring av prosjekter forstår de ulike roller og oppgaver knyttet til gjennomføring av et prosjekt og hvordan dette gjøres i praksis sett fra både arkitekt, utbygger og myndighetssiden forstår hvordan ulike faktorer påvirker planleggingen og gjennomføringen av byggeprosjekter og komme med relevante forbedringsforslag kan bruke relevante fagtermer og faguttrykk knyttet til plan og byggeprosess på en profesjonell og vitenskapelig måte og formidle resultater fra prosjektarbeidet på en strukturert og klar måte
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og prosjektarbeid/case studier. Det legges opp til forelesninger med ulike aktører fra bransjen som viser gode eksempler og best practice når det gjelder planlegging og gjennomføring av byggeprosjekter. Prosjektoppgaven vil omfatte evaluering av et byggeprosjekt i Trondheim eller annen kommune. Prosjektarbeid utformes som gruppearbeid eller individuelt. Delinnleveringer med veiledning og tilbakemeldinger underveis i semesteret. Emnet foreleses på norsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Muntlig presentasjon etter innlevering av oppgaven
Mer om vurdering
Karakter gis på grunnlag av innlevert prosjektoppgave/arbeider med utgangspunkt i et casestudie av en byggeprosess/byggeprosjekt i Trondheim/Trøndelag. Oppgaven kan bestå av flere delinnleveringer, hvor delene kan vektes i forhold til samlet vurdering av oppgaven. Oppgaven gjennomføres normalt som gruppearbeid med felles karakter for gruppen, men kan også utføres individuelt dersom emneansvarlig vurderer dette som hensiktsmessig. Det legges opp til en kort muntlig presentasjon av oppgaven. Denne er obligatorisk, men inngår ikke i endelig vurdering i emnet.
Utsatt eksamen legges normalt til neste eksamensperiode
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Arkitektur (MAAR)
Arkitektur (MAAR2)
Eiendomsutvikling og -forvaltning (MAEIENDOM)
Fysisk planlegging (MFYSPL)
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende.
Kursmateriell
Hansen, Geir K. Samspillet i byggeprosessen. Fagbokforlaget 2019.
Forelesningsnotater og henvisning til web
Litteraturliste legges ut ved oppstart emne.
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Byforming og planlegging
- Byggekunst, prosjektering og forvaltning
- Arkitektur og økonomi
- Arkitektur
- Planfag
Ansvarlig enhet
Institutt for arkitektur og planlegging
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Prosjektoppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Prosjektoppgave
100/100
Innlevering
27.11.2024
INSPERA
23:59 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Prosjektoppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"