course-details-portlet

AAR4612 - Eksperimentell praksis A

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Faglig innhold

● Å se arkitektur som undersøkelsesverktøy for en framtid i radikal endring

● Å søke potensialet i arkitektonisk formgiving som eksperimenterende praksis

● En forståelse av estetikk og kunst som grunnleggende aspekter ved arkitektur

● Utvikle ferdigheter i åpne, ikke-lineære formprosesser

● Utvikle kompetanse i å lede innovative team

Vi lever i en tid med ekstreme utfordringer. De globale endringene knytta til klima, biologisk mangfold, menneskebasert forbruk av natur-ressurser, migrasjon, digital kommunikasjon osv. angår alle samfunn og kulturer i stadig sterkere grad. På tilsvarende måte som den moderne verden ikke synes å ha evne til å snu den farlige utviklingen, forblir den tradisjonelle arkitektrollen også i stor grad en del av problemet. Å bli en del av løsningen, å evne å tenke i nye baner, utvikle nye måter å forstå og utforme arkitektrollen på, er av avgjørende betydning, ikke bare for arkitektdisiplinen isolert, men for samfunnets mulighet til å forme en bærekraftig framtid.

Arkitektens oppgave er ikke bare å konstruere bygninger, men nye måter å se og utforme helhetlige løsninger og visjoner for felles utfordringer. Dette er et av fagets mest grunnleggende samfunnsoppdrag og blir i vår tid aktualisert på en dramatisk måte. Vi trenger arkitekter som har kompetanse i å løse motsetningsfylte, uryddige og komplekse problemer, med en horisont som overskrider vår tids rammer for tenking. Vi trenger arkitekter som kan finne løsninger basert på kompetanse i en nytenkende, Eksperimentell praksis.

Læringsutbytte

On the basis of general architectural competence, students develop:

Knowledge about:

- the architect's role as an integrated understanding of architectural thinking and practice based on discussions, workshops, literature studies and art studies and reflection on one's own practice.

- different types of architectural visual communication and experimental ways of combining free form expressions with precise and detailed architectural drawings (plans/sections/facades).

- non-instrumental and rationally transcending aspects of architecture

- interaction with other fields of knowledge such as art, scientific research and hermeneutics (teaching of interpretation)

Skills such as:

- even to develop architectural concepts and create concrete architectural form based on complex issues.

- ability to find architectural solutions in contradictory and unpredictable situations

- ability to handle complex issues and see different value perspectives in the subject

- ability to lead innovative work groups

- able to communicate architectural concepts verbally, visually and spatially

- ability to master different types of creative methodologies in the intersection between architectural and artistic processes.

General competence such as:

- develop the ability to reflect critically on own learning and practice by challenging conventions.

- ability to improvise and find new solutions to unforeseen and contradictory problems.

- willingness and ability to investigate issues where the outcome is unknown.

- ability to manage risk by failing, learning from mistakes and embracing the unexpected.

- understand and see the potential in other professions' way of thinking and acting.

Læringsformer og aktiviteter

Emne forutsettes tatt samtidig med kunnskaps-emne AAR4692 "Eksperimentell praksis B".

Gjennom workshoper, studio-arbeid og bruk av kunstneriske metoder i arbeidet med prosjekteringsoppgavene, vil studentene erfare et bredt spekter av læringssituasjoner. Utendørs fullskala kan bli tilbudt som et pedagogisk verktøy.

Forelesninger vil bli holdt av både lærere, studentene selv og eksternt inviterte gjester, sammen med seminarer og diskusjoner knytta til workshopene og forelesningene.

Basisaktiviteten er knytta til tegnesalen og alle studenter må delta i byggingen av et felles engasjert og sundt arbeidsmiljø.

Emneansvarlig skal ved semesterstart informere studentene om det gjennomføres en ekskursjon. Studenter som deltar på ekskursjon, må regne med å betale en egenandel. Studenter som ikke deltar på ekskursjon, vil få tilbud om et alternativt undervisningsopplegg.

Mer om vurdering

Karakterer er basert på vurdering av mappe og muntlig presentasjon. Det vil bli kunngjort i semesterstart om art og omfang av de ulike arbeidene. Det vil bli holdt en muntlig presentasjon av prosjektarbeidet for sensorene. Evaluering av den muntlige presentasjonen er knyttet til evaluering av prosjektarbeidet.

Mappen presenteres i form av en utstilling og en prosjektjournal som føres gjennom semesteret og presenteres muntlig ved gjennomgang flere ganger i løpet av semesteret. Mappen skal vise studentens arbeid i sin helhet, inkludert de fire vurderingskategoriene: forskning, prosess/utvikling, arkitektonisk utforming og formidling.

Ved delgjennomgangene i løpet av semesteret gis det muntlig tilbakemelding til studentene for videre prosjektutvikling.

Veiledninger har som mål å fremme diskusjoner og en kultur for forskning, utveksling og produksjon i studio og/eller på byggeplassen. Studentene jobber i grupper og individuelt.

Krav til innsendt materiale vil bli nærmere utdypet i veiledningen. Ved semesterslutt skal alt leveres samlet til vurdering, innen oppgitt frist, digitalt og fysisk.

Utsatt eksamen gjennomføres i neste eksamensperiode slik at studenter som har dokumentert gyldig stryk/trekk ved forrige ordinære eksamen har mulighet til å gjennomføre normal studieprogresjon.

Spesielle vilkår

Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner

Krever opptak til studieprogram:
Arkitektur (MAAR)
Arkitektur (MAAR2)

Forkunnskapskrav

Minimum 3 års grunnundervisning i Arkitektur, BA i arkitektur eller tilsvarende.

Det forutsettes at emnet tas i kombinasjon med AAR4692 Eksperimentell praksis B.

Kursmateriell

Det forutsettes at deltagerne har de alminnelige verktøyene som kreves for arkitektstudiet. Utstyrsliste for de spesifikt kunstneriske metodene vil bli formidlet ved studiestart. Disse vil variere avhengig av tema og oppgaver i det aktuelle studieåret.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
AAR4611 15.0 HØST 2022
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Ingen

Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Arkitektur- og designhistorie
  • Arkitekturteori og -metode
  • Arkitektur
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU