course-details-portlet

AAR4460

Arkitekturens teori og historie C

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave og skriftlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Kurset skal gi en generell oversikt over arkitekturteoriens historie, med vekt på samtidens teoretiske problemer. Kurset kombinerer en historisk og tematisk tilnærming dvs. at individuelle problemstillinger diskuteres i sammenheng med den perioden de var dominerende, samtidig som deres tidligere historie beskrives og sees i en bredere, tverrfaglig sammenheng. Teoretiske problemstillinger blir analysert og satt i sammenheng med arkitekturprosjektering. Dette gjelder også problemstillinger knyttet til økologi, bærekraft og gjenbruk av eldre bebyggelse. Særlig de siste av kursets forelesninger tar opp teoretiske forklaringsmodeller som har hatt negativ innvirkning for arkitekturprosjektering med tanke på bærekraft, og strategier for en mer bærekraftige utvikling vil bli presentert og diskutert.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER Studentene skal utvikle en samlet forståelse av de viktigste historiske og moderne teorier om arkitektur og de filosofiske verdensoppfatninger de springer ut av. Kandidaten skal ha bred kunnskap om arkitekturteori som kunnskapsfelt. Studentene skal oppnå en evne til å arbeide analytisk med arkitekturteorier og de bygde omgivelser. Kandidaten skal has avansert kunnskap om arkitektfaglige representasjoner over tid. FERDIGHETER Studentene skal utvikle evnen til å analysere og kritisk vurdere arkitektoniske ideer, teoretiske posisjoner, argumentasjonsstrategier, tekster og arkitekturverk. Studentene skal lære å gjenkjenne ulike argumentasjonsstrategier i arkitektteori, deres konsekvenser og historiske utgangspunkt. Det legges vekt på å utvikle evnen til å opparbeide innsikt i de ulike teoretiske posisjoners konsekvenser og deres gjensidige kompatibilitet. Tilnærmingen innebærer trening i presis formulering av teoretiske posisjoner, og på grunnlag av dette analysere deres relative fortrinn og svakheter. GENERELL KOMPETANSE Kandidaten skal ha utviklet kompetanse til å evaluere og drøfte arkitekturteoretiske posisjoner og deres implikasjoner analytisk. Kandidaten skal være i stand til å plassere disse posisjoner i sin bredere intellektuelle kontekst hvorfra de har sin opprinnelse. Kandidaten skal oppnå en samlet kunnskap om arkitekturteoriens historie Kandidaten skall utvikle kompetanse å tar selvstendig ansvar for egen læring og faglig utvikling og kan anvende sin kunnskap på nye felt. Et viktig mål for kurset er å utvikle studentenes evne til kritisk undersøkelse og skriftlig framstilling, ved siden av ferdigheter i bruk av profesjonelle og akademiske ressurser i sammenheng med deres skriving og forskning.Studentene skal lære informasjonssøking og bruk av referanser.

Læringsformer og aktiviteter

Kurset kan undervises som en serie ukentlige forelesninger, eller som en samlet, avgrenset blokk.

Mer om vurdering

Studentene vurderes på grunnlag av skritflig examen og en skriftlig innleverings oppgave. Begge teller 50% hver, og må være bestått for å bestå kurset. Klagerett gjelder kun etter sluttkarakteren er gitt. Ved gjentak må hele emnet tas opp igjen.

Utsatt eksamen legges normalt til neste ordinære eksamenperiode.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Arkitektur (MAAR)

Forkunnskapskrav

Det forutsettes at de første to årene av arkitekturstudiet eller tilsvarende er gjennomført.

Kursmateriell

Pensum: Hanno Walter Kruft: History of Architectural Theory; Branko Mitrovic: Philosophy for Architects; Branko Mitrovic: Visuality for Architects. Til den skriftlige oppgave gis liste over nødvendig materiale i forhold til valgt tema.

Fagområder

  • Arkitektur

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for arkitektur og teknologi