Emne - By- og planleggingskunnskap - AAR4367
AAR4367 - By- og planleggingskunnskap
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Individuell oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet skal gi kunnskap til å utvikle bærekraftige byer- og tettsteder, byplanmessige strategier og metoder, samt gi en generell forståelse for bærekraft og økologi. Den skal også gi innsikt og innføring i analysemetoder for ulike urbane omgivelser og landskapstyper. Studenter skal tilegne seg kunnskap om det formelle norske plansystemet, plantyper og planprosess. Diskusjon av byrom, morfologi, typologier og funksjon vil stå sentralt. Studenter skal forstå de gjensidige virkninger og avhengigheter mellom samfunnsutvikling og byutvikling. I faget skal kontemporær byutvikling i lys av bærekraft, dagens og framtidens utfordringer og muligheter diskuteres.
Læringsutbytte
Kunnskap: Kandidaten har - grunnleggende kunnskap om det norske plansystem, plantyper og innhold i dem. - kunnskap om begrepene byrom, morfologi, typologier og funksjon. - grunnleggende kunnskap om kildesøk, referansebruk og opphavsrett i akademiske tekster og dokumentasjon, samt kjennskap av et utvalgt byutviklingsprosjekter. - Grunnleggende kunnskap om plantegninger og dokumenter, bymodeller og medvirkningsmodeller. Ferdigheter: Kandidaten - Har forståelse for planprosesser, involverte aktører og påvirkningsmuligheter - Har forståelse for planverktøyet sine muligheter og begrensinger for byutvikling og arkitekturprosjektering. - Kan lese planer og hente ut og anvende informasjonen i planen. - Kan i tekst og prosjekteringsform anvende tilegnet kunnskap på en bevisst og kritisk måte, og gjennom anvendt kunnskap åpne opp for nye forståelsesrammer. Generell kompetanse: Kandidaten - kan formidle arkitektfaglig og byutviklingsrelatert arbeid på et profesjonelt og akademisk nivå i form av bidrag til publikasjoner og utstilling samt digital presentasjon. - tar selvstendig ansvar for egen læring og faglig utvikling. - kan reflektere kritisk over eget arbeid og skape nye forståelsesrammer. - har evne til å drøfte samfunnsaktuelle etiske problemstillinger og forstår de gjensidige virkinger og avhengigheter mellom samfunnsutvikling og byutvikling i/og planarbeid.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, øving, pensumlitteratur m/ diskusjoner, peer- aktiviteter.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk øving
Mer om vurdering
Det forutsettes at obligatorisk øving er levert og godkjent for å kunne levere individuell oppgave. Utsatt eksamen legges normalt til neste eksamensperiode.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Arkitektur (MAAR)
Forkunnskapskrav
Det forutsettes at Arkitektur 1,2,3 og 4 eller tilsvarende er gjennomført.
Kursmateriell
Kompendium (Litteratursamling), tekster, forelesningsnotater, vitenskapelige artikler.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
AAR4365 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- By- og regionplanlegging
- Arkitektur
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Individuell oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Individuell oppgave
100/100
Innlevering
06.12.2024
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Individuell oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"