course-details-portlet

AAR1025 - Tegning som verktøy for tenkning

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappe/sammensatt vurdering 100/100

Faglig innhold

Emnet introduserer tegning som verktøy for tenkning knyttet opp mot akademisk arbeid. Den enkelte student som følger emnet vil bli utfordret på å finne relevante fagspesifikke problemstillinger inn mot sitt eget fagfelt som har eller kan ha nytte av tegning som metode for tenkning, kreativ problemløsning og / eller formidling av kompleks informasjon.

Emnet forutsetter praktisk estetisk utprøving og tverrfaglig drøfting koblet til tegningene man jobber med. Studentene blir presentert for en rekke tegnemetoder og -verktøy som er med på å gi studentene trening i å «tenke med tegning» og gjennom ulike øvelser og workshops vil utvikle en mer presis persepsjon og økt forståelse for hva tegning kan bidra med i et akademisk perspektiv.

Emnet tar for seg både analoge og digitale teknikker, samt mixed-media.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Emnet vil gi grunnleggende forståelse for tegning som verktøy for tenkning og utviklende arbeid, samt en økt forståelse for bredden i tegning som fag.

Videre vil emnet introdusere grunnleggende begrep i tegnefaget og ulike virkemiddel man kan ta i bruk i visuell kommunikasjon gjennom tegning. Det vil bli gitt en innføring i ulike tegneteknikker og medier og hvordan dette kan tas i bruk i ulike sammenhenger i faglig arbeid.

Det legges opp til både analog og digital formidling av studentenes arbeid, og emnet vil derfor gi en innføring i både analoge og digitale format.

Ferdigheter:

Studentene får praktisk trening i ulike tegneteknikker, både individuelt og i samarbeid med andre fagpersoner. Det vil legges opp til gruppearbeid, både for tegneøvelser konkret, men også som verktøy for kommunikasjon, tverrfaglig problemløsning og kritisk tenkning.

Det vil bli lagt til rette for en kombinasjon av både analoge og digitale teknikker, så studentene vil derfor få øvelse i å håndtere sammenhengen mellom disse. Noe grunnleggende innføring i digitale verktøy kan bli nødvendig avhengig av studentsammensetningen ved gjennomføring av emnet.

Generell kompetanse:

Studentene vil oppøve mer bevisst kritisk vurderingsevne og økt forståelse for potensialet som ligger i tegning som språk innad i eget fagfelt samt som bru i tverrfaglige samarbeid..

Emnet søker å gi studentene økt forståelse for viktigheten av tegning som utviklings- og formidlingsverktøy i problemløsning og andre kreative prosesser.

Læringsformer og aktiviteter

-Hands-on øvelser i et bredt spekter av tegneteknikker og -metoder

-Peer-to-peer tilbakemeldingsøvelser og drøfting

-Dokumentasjon, bearbeiding og sammenstilling av egenprodusert arbeid, samt formidling til en gitt målgruppe

-Reflekterende tekstarbeid knyttet til både felles og individuell arbeidsprosess

Forkunnskapskrav

Bachelor i fagfelt hvor tegning har relevans for faglig eller akademisk arbeid.

Kursmateriell

Det er en fordel om studenten har tilgang på eget tegneutstyr, samt datamaskin som håndterer programvare egnet for bildebehandling og visuell presentasjon (Adobe Photoshop og InDesign eller tilsvarende)

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Arkitektur
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for arkitektur og teknologi

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU