92539 KULTURFORSTÅELSE/INT Kulturforståelse og internasjonalisering The cultural dimension of international business Faglærer: Professor II Rolf Lunheim Uketimer: Høst: 2F + 3Øs = 7Bt Tid: Høst: F ti 14-16 S3 Eksamen: 9.desember Hjelpemidler: A1 Øvinger: O Karakter: TE
Mål: Gi en innføring i kulturforståelse som grunnlag for reflektert og konstruktiv opptreden i møte med fremmede kulturer.
Forutsetning: Ingen.
Innhold: Faget presenterer et overblikk over særtrekk ved sentrale kulturområder, deriblant Europa, den arabiske verden, Latin-Amerika, Kina og Japan. Det legges vekt på å formidle en generell, sosialantropologisk forståelsesramme og innsikt i tverrkulturell kommunikasjon som grunnlag for selvstendig refleksjon og læring i forhold til fremmede kulturer. Faget vil, gjennom eksempler fra norsk og utenlandsk industri og forretningsvirksomhet, belyse den kulturelle dimensjon ved næringslivets internasjonalisering.
Undervisningsform: Forelesninger og selvstendige øvinger (semesteroppgave).
Kursmateriell: Jan Brøgger: Kulturforståelse
- En nøkkel til vår internasjonale samtid. Damm &
Søn 1993. Kompendium.