68168     DESIGNLEDELSE/PROD
          Designledelse og produktstrategier
          Design management and product strategies
Faglærer: Professor Per Boelskifte
Uketimer: Vår: 3F + 8Øu =  14Bt
Tid:      Undervisningstid og sted etter avtale
Eksamen:  13.mai               Hjelpemidler: C1            Øvinger: O    Karakter: TEØ

For studenter ved Teknisk design.

Mål: Faget gir en innføring i modeller og metoder for ledelse av design- og produktutviklingsprosjekter. Innføring i hvordan bedriftene skal legge opp produktstrategier slik at markedsmuligheter og teknologi blir utnyttet til å skape en god forretning.

Forutsetning: Fag 68160 Produktdesign 6 eller tilsvarende kunnskaper.

Innhold: Modeller for designledelse. Menneskelige og bedriftsmessige ressurser. Markedskunnskap, bedriftsstrategier og bedriftsledelse. Teori om bedrifters markeds-, teknologi- og produktstrategier. Industriell økologi, avsetningsøkonomi, teknologiledelse (The Business of Design).

Undervisningsform: Forelesninger, øvingsoppgaver. Øvingene utgjør 50% av karakteren i faget.

Kursmateriell: Robert & Janet Blaich: Product Design and Corporate Strategy, McGraw-Hill 1993.