68168 DESIGNLEDELSE/PROD Designledelse og produktstrategier Design management and product strategies Faglærer: Professor Per Boelskifte Uketimer: Vår: 3F + 8Øu = 14Bt Tid: Undervisningstid og sted etter avtale Eksamen: 13.mai Hjelpemidler: C1 Øvinger: O Karakter: TEØ
For studenter ved Teknisk design.
Mål: Faget gir en innføring i modeller og metoder for ledelse av design- og produktutviklingsprosjekter. Innføring i hvordan bedriftene skal legge opp produktstrategier slik at markedsmuligheter og teknologi blir utnyttet til å skape en god forretning.
Forutsetning: Fag 68160 Produktdesign 6 eller tilsvarende kunnskaper.
Innhold: Modeller for designledelse. Menneskelige og bedriftsmessige ressurser. Markedskunnskap, bedriftsstrategier og bedriftsledelse. Teori om bedrifters markeds-, teknologi- og produktstrategier. Industriell økologi, avsetningsøkonomi, teknologiledelse (The Business of Design).
Undervisningsform: Forelesninger, øvingsoppgaver. Øvingene utgjør 50% av karakteren i faget.
Kursmateriell: Robert & Janet Blaich: Product Design
and Corporate Strategy, McGraw-Hill 1993.