Senter for faglig kommunikasjon (SEKOM) - Studier
Studier
Senter for faglig kommunikasjon tilbyr master i språk og kommunikasjon i profesjoner som et ordinært masterprogram på 120 studiepoeng og koordinerer masterprogrammet i logopedi.
Kommunikasjon er en vesentlig del av arbeidsliv og yrkesutøvelse. På jobb kommuniserer vi med mange: med kolleger, både innenfor og på tvers av fagfelt, med ledere og beslutningstakere, og med brukere av tjenester, enten dette er kunder, pasienter eller andre. Språk og kommunikasjon er en forutsetning når problemer skal løses og beslutninger skal tas, når møter skal ledes, tekster skal utarbeides og når noen skal veiledes.
Masterprogrammet i språk og kommunikasjon i profesjoner gir dybdekunnskap om muntlig og skriftlig kommunikasjon i ulike faglige sammenhenger. Som student hos oss vil du få innsikt i hvordan språk og kommunikasjon kan forstås som et viktig verktøy i alle typer yrker og profesjoner. Du vil opparbeide deg inngående kunnskap om teorier og modeller om språk og kommunikasjon, og metoder for å undersøke ulike typer kommunikasjonsutfordringer.
I masterprogrammet jobber vi med konkrete kommunikasjonsfaglige problemstillinger. Det kan dreie seg om skriftlig, muntlig eller digital kommunikasjon, som for eksempel helseinformasjon, samtaler med brukere, samarbeid i team og kvalitet i fagtekster. Som student vil du reflektere over sammenhengen mellom kommunikasjon og etikk og arbeide aktivt med å nyansere og utfordre etablerte oppfatninger om hva som er god kommunikasjon.
Programmet tilbys som blokkundervisning og egner seg derfor både som to-årig fulltidsstudium og fire-årig deltidsstudium.
- Om oss
- Ansatte
- Telefon: (+47) 73 59 64 92
- E-post: sekom@isl.ntnu.no
Masterprogram
Har du tenkt over hvor viktig språk og kommunikasjon er i jobbsammenheng? Fordyp deg i teorier, modeller og metoder for å forstå og undersøke kommunikasjonsutfordringer i arbeidslivet.
Studieportefølje
SPRÅK3501, som er for sivilingeniørstudenter, gir en bred kompetanse i vitenskapelig kommunikasjon, enten det er i å skrive masteroppgaven, eller å presentere muntlig. Noen av temaene som blir gjennomgått på dette emnet er strukturering av tekster, koherens, søk etter og evaluering av kilder og referering. Emnet har også flere varierte, obligatoriske aktiviteter som tar sikte på å gi studentene praktisk trening i ulike former for skriving og presentasjon.
Etter- og videreutdanning
AVS6300 er et samlingsbasert etter- og videreutdanningsemne (EVU) på 7,5 studiepoeng. Emnet tar utgangspunkt i ulike teksttyper du møter på jobb og de funksjonene de har for forskjellige lesere. Kurset retter seg mot deg som vil utvikle skrivekompetanse din, både gjennom å skrive selv og gjennom å hjelpe andre til å skrive bedre. Dette er kompetanse som er etterspurt både i det offentlige og i næringslivet.
Kurs på doktorgradsnivå
HFEL8000 er et kurs i publisering og allmennrettet formidling for ph.d.-kandidater.
HFEL8001 er et arbeidssted for publisering og allmennrettet formidling
3-dagers PhD-kurs i samtaleanalyse ved NTNU Trondheim, 31. mars – 2. april 2025.
Kurset er egnet for ph.d.-kandidater som forsker på språklig interaksjon i profesjoner. Kurset gir grunnleggende ferdigheter i å transkribere og analysere interaksjon i samtaler, og setter samtaleanalytisk tilnærming inn i en videre teoretisk/metodologisk og forskningsetisk sammenheng.
Les mer om kurset og søknad/påmelding
Kurset er primært for ph.d.-kandidater, men andre forskere interessert i å lære om samtaleanalyse er også invitert.
A 3-day introduction course in Conversation Analysis at NTNU Trondheim. The dates are 31st March - 2nd April 2025. This course is aimed at PhD candidates researching language and social interaction, and gives foundational skills in transcribing and analysing interactions, across professional and everyday settings. The course will also put a conversation analytic approach in a wider theoretical and methodological context.
Read more about the course, with information about how to apply
We invite PhD candidates, as well as other researchers interested in learning about Conversation Analysis, to apply to join the course.