Læring og ferdighetsutvikling – Institutt for psykologi
Institutt for psykologi
Læring og ferdighetsutvikling
Forskningsgruppen for læring og ferdighetsutvikling er en tverrfaglig enhet som kombinerer biologi, psykologi, pedagogikk og sosiologi. Hovedmålet med gruppas arbeid er å bidra til bedre forståelse av ferdighetsutvikling, kunnskapsutvikling, motivasjonsfaktorer, læring og læringsvansker, samt formidle denne kunnskapen slik at barn og ungdom skal kunne få bedre tilpasset opplæringstiltak i skolen. Hovedaktiviteten vil være forskning. Andre sentrale oppgaver vil være undervisning og formidling.
Forskningsgruppen har fem fokusområder:
1) Læring og ferdighetsutvikling
- Utvikling av ferdigheter som språk, lesing, skriving og matematikk/realfag
- Utvikle empirisk grunnlag for læring av ferdigheter
- Evaluering av læringsmetoder
- Utvikle teoretisk grunnlag for hvorfor og hvordan utvikling og læring skjer
2) Motivasjonsfaktorer
- Lidenskap for prestasjon
- Pågangsmot / utholdenhet (Grit / perserverance)
- Tankesett / veksttankesett (Mindset / growth mindset)
- Mesteringstro (self-efficacy)
3) Flyt
- Flyt
- Flyt og motivasjonsfaktorer
- Flyt og trivsel (well-being)
- Flyt og mening i livet
4) Perseptuelle vansker og ferdighetsutvikling
- Underliggende årsaker for lese og skrive vansker, matte vansker
- Underliggende årsaker for språkvansker
- Underliggende årsaker for motoriske problemer
- Sammenhengen mellom lese- og skrive vansker, og matte vansker
- Sammenhengen mellom lese – og skrive vansker, og motoriske problemer
5) Motoriske utvikling
- Utvikling av motoriske ferdigheter
- Sammenhengen mellom motorisk utvikling, fysisk form og fysisk aktivitetsnivå
- Sammenhengen mellom motoriske ferdigheter og selvoppfatning
- Sammenhengen mellom motoriske ferdigheter og kognitive ferdigheter
Vi har samarbeid med flere forskere i Norden, i tillegg til forskere i Australia, Italia, USA og Portugal.
Medlemmer i forskningsgruppen
- Professor Hermundur Sigmundsson (Institutt for psykologi, NTNU)
- Professor Trond Nordfjærn (Institutt for psykologi, NTNU)
- Professor Mehmet Mehmetoglu (Institutt for psykologi, NTNU)
- Førsteamanuensis Alexander Olsen (Institutt for psykologi, NTNU)
- Førsteamanuensis Isabel Richter (Institutt for psykologi, NTNU)
- Førsteamanuensis Berit Overå Johannesen (Institutt for psykologi, NTNU)
- Førsteamanuensis Trygve Solstad (Institutt for lærerutdanning, NTNU)
- Professor Håvard Lorås (Institutt for lærerutdanning)
- Professor Guido Fumagalli (Verona University)
- Førsteamauensis Renzo Bianchi (Institutt for psykologi, NTNU)
- Førsteamanuensis Nunne Englund (Institutt for psykologi, NTNU)
- Dosent Arve Vorland Pedersen (Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap)
- Professor Monika Haga (Institutt for lærerutdanning)
- Stipendiat Jonas S. R. Leversen (Institutt for psykologi, NTNU)
- Universitetslektor Adrian D Eriksen (Institutt for psykologi, NTNU)
- Amanuensis Jan Erik Ingebrigtsen (Institutt for sosiologi og statsvitenskap)