Norske samtidsdansutdanninger i spennet mellom modernisme og postmodernisme – tidligere dansestudenters refleksjoner over påvirkningen av en danseutdanning
Nyckelord:
Høyere utdanning i dans, samtidsdans, dansepedagogikk, kroppslig læring, modernisme, postmodernisme, diskurs, narrativ analyseAbstract
I denne artikkelen undersøker forfatteren tidligere studenters opplevelser ved fire samtidsdansrettede linjer innen høyere utdanning i Norge. Forfatteren gjør en tematisk narrativ analyse av opplevelsene, og diskuterer disse diskurskritisk. Som analytiske linser brukes hovedsakelig forskjellene mellom et moderne og postmoderne estetisk og pedagogisk paradigme samt kroppslig læring som dybdelæring. Forfatteren argumenter for at den dansepedagogiske bevisstheten og artikulasjonen om egen undervisning ved norske danseutdanninger i moderne/
samtidsdans i samtiden, trenger å være høy. Dette er fordi utdanningene arbeider med opplevende og formbare subjekter som skal utvikle kunstnerskap og/eller dansepedagogskap
i en utdanning som fungerer som dybdelæring gjennom kroppslig læring.