Kroppslig læring og dans: en teoretisk-filosofisk bakgrunn
Resumé
Dette kapittelet heter på finsk Kehollinen oppiminen ja tanssi: teoreettis-filosofista taustaa og er det innledende kapittelet til boken om prosjektet Koko koulu tanssii! [Hele skolen danser!]. Prosjektet ble gjennomført under ledelse av professor i dansepedagogikk ved UniArts Helsinki, Eeva Anttila, ved Kartanonkoski skole i Vanda utenfor Helsingfors i løpet av fire år (2009–2013), med støtte av Kunnskapsdepartementet i Finland og Vanda by.En dansepedagog ble engasjert på fulltid over fire år for å undervise alle elever på skolen i dans, integrert i læreplanene for alle fag. Lærerne gjennomgikk skolering rettet mot profesjonskunnskap og dans, og mange forestillinger, besøk av kunstnere og andre hendelser ble arrangert i løpet av de fire årene. Prosjektet var både et utviklingsprosjekt og et forskningsprosjekt. Publikasjonen som omhandler hele prosjektet, heter Koko koulu tanssii! Kehollisen oppimisen mahdollisuuksia kouluyhteisössä [Hele skolen danser! Mulighetene ved kroppslig læring i skolesammenheng], se http://actascenica.teak.fi/eeva-anttila-2013/ (tilgang 13.10.2018). Kapittelet er oversatt med tillatelse fra forfatteren.