Skapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt?

Forfattere

  • Trine Ørbæk Universitetet i Sørøst-Norge
  • Gunn Engelsrud Norges idrettshøyskole

Nøgleord:

Dans, Skapende dans, Dans i skolen, kroppslig læring, forskningsfelt

Resumé

Hensikten med denne artikkelen er først
å synliggjøre to sentrale premisser for
å kalle skapende dans en fagtradisjon,
deretter å undersøke hva som skal
til for å kalle noe et forskningsfelt og
hvordan skapende dans som felt er
avgrenset og etablert. Det empiriske
grunnlaget består av 87 fagfellevurderte
artikler og seks doktorgradsstudier, og
forskningsspørsmålet artikkelen belyser
er: Utgjør skapende dans i en skolekontekst et
forskningsfelt, og om så er, hvilken betydning
har det i en skolekontekst i dag? Gjennom en
innholdsanalyse av de utvalgte artiklene
og doktorgradsstudiene presenteres
fellestrekk ved studiene og om disse
fellestrekkene kan kvalifisere til å utgjøre
et forskningsfelt. Resultatene viser at
skapende dans i en skolekontekst kan bli
uttrykt og avgrenset som forskningsfelt,
og basert på det, hevder forfatterne at
det å undervise i skapende dans bør
bygge på forskning. Skapende dans i en
skolekontekst er et forskningsfelt som har
et potensial for å ha en samfunnsmessig
betydning fordi det kan bidra med
kunnskap om hvilken betydning kropp,
bevegelser og skapende prosesser i
dans kan ha i menneskers lærings- og
dannelsesprosesser.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Forfatterbiografier

Trine Ørbæk, Universitetet i Sørøst-Norge

Trine Ørbæk (ph.d.) er forsker, koreograf
og pedagog, og ansatt som førstelektor i
pedagogikk ved Institutt for pedagogikk
ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hennes
doktorgradsavhandling Å skape dans i
kroppsøvingslærerutdanning – studenters
erfaringer handler om hvilke erfaringer
kroppsøvingslærerstudenter gjør seg når
de skal lære, og å undervise, i å skape dans.
Ørbæk er utdannet koreograf fra Statens
balletthøgskole og hun har en mastergrad
i Performance Studies fra De Montfort
University, England. Ørbæk er tilknyttet
forskergruppene Embodied Making and
Learning (USN) og Bodily Learning
(NTNU), samt forskningsprogrammet
”Det er lærer du skal bli…” der hun
forsker på kroppens betydning i
grunnskolelærerstudentenes læring.

Gunn Engelsrud, Norges idrettshøyskole

Gunn Engelsrud (ph.d.) er professor i
helsefag ved Institutt for kroppsøving og
pedagogikk ved Norges idrettshøgskole.
Hun var instituttleder der fra 2008 til
2016. Engelsrud er utdannet både som
fysioterapeut og kroppsøvingslærer og har
doktorgrad fra Det samfunnsvitenskapelige
fakultet ved Universitetet i Oslo. Hun har
en spesiell kompetanse innen kvalitativ
forskning, fenomenologi, kropp, dans og
utforskende bevegelse, kjønn og mangfold.
Hun veileder doktorgradsstudenter
og arbeider med flere tverrfaglige
forskningsprosjekter. Blant hennes siste
publikasjon er artikkelen ”The changing
value of vigorous activity and the paradox
of utilising exercise as punishment in
physical education” i Physical Education and
Sport Pedagogy (2016).

Downloads

Publiceret

2020-06-15