«Jeg har aldri spurt om å kunne slutte selv». En kvalitativ studie av en gruppe jenters vei mot frafall i videregående skole
DOI:
https://doi.org/10.5324/nje.v28i1-2.3053Sammendrag
I denne artikkelen utforsker vi skolehistorien til jenter som har avbrutt sin videregående utdanning, og er registrert under Oppfølgingstjenestens kode OTSY. Denne koden indikerer at de er for syke til å gjennomføre skolegangen. Studien har en kvalitativ, utforskende design med en induktiv tilnærming. Intervjuene ble gjennomført ved hjelp av Livslinje-metode, med noen supplerende spørsmål i tillegg. De fleste jentene beskriver svake relasjoner til både skolekamerater og lærere på barneskolen. Noen av dem har erfaring med mobbing og de beskriver en skole uten evne til å håndtere problemene og arbeide for et inkluderende skolemiljø. Når de når videregående opplæring har de høyt fravær og de fleste blir oppfordret til å avbryte skolegangen, delvis begrunnet i at de ikke skal tape et år av Ungdomsretten til videregående opplæring. Funnene er diskutert i lys av resiliensteori og et bio-økologisk perspektiv.
Downloads
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Norsk Epidemiologi licenses all content of the journal under a Creative Commons Attribution (CC-BY) licence. This means, among other things, that anyone is free to copy and distribute the content, as long as they give proper credit to the author(s) and the journal. For further information, see Creative Commons website for human readable or lawyer readable versions.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).