«Jeg har aldri spurt om å kunne slutte selv». En kvalitativ studie av en gruppe jenters vei mot frafall i videregående skole

Forfattere

  • Sissel Elisabeth Edvardsen
  • Hege Hovland
  • Anne Brita Thorød

DOI:

https://doi.org/10.5324/nje.v28i1-2.3053

Sammendrag

I denne artikkelen utforsker vi skolehistorien til jenter som har avbrutt sin videregående utdanning, og er registrert under Oppfølgingstjenestens kode OTSY. Denne koden indikerer at de er for syke til å gjennomføre skolegangen. Studien har en kvalitativ, utforskende design med en induktiv tilnærming. Intervjuene ble gjennomført ved hjelp av Livslinje-metode, med noen supplerende spørsmål i tillegg. De fleste jentene beskriver svake relasjoner til både skolekamerater og lærere på barneskolen. Noen av dem har erfaring med mobbing og de beskriver en skole uten evne til å håndtere problemene og arbeide for et inkluderende skolemiljø. Når de når videregående opplæring har de høyt fravær og de fleste blir oppfordret til å avbryte skolegangen, delvis begrunnet i at de ikke skal tape et år av Ungdomsretten til videregående opplæring. Funnene er diskutert i lys av resiliensteori og et bio-økologisk perspektiv.

Downloads

Download data is not yet available.

Nedlastinger

Publisert

2019-05-09