Hvordan kan man best nå ut til både motiverte og umotiverte studenter på grunnkurs i kjemi?
DOI:
https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3978Abstract
Mange studieretninger har grunnkurs i fag som ikke er hovedstudieretningen for programmet. Dette gjelder fag som matematikk, fysikk og kjemi. Erfaringsmessig er det vanskelig å motivere studenter i disse fagene som for mange kun blir støttefag. Samtidig kan man ikke forenkle studiet for mye siden det også skal danne grunnlag for de som skal gå videre til en mastergrad eller doktorgrad i faget. Vi har sett på muligheter for at studenten selv skal kunne få mange tilbud og selv kunne bestemme hvilke av disse tilbudene som passer best for den enkelte. Prosjektet ser spesielt på tilrettelegging innen kjemifaget, spesifikt innenfor grunnleggende organisk kjemi. Vi har konsentrert oss om innføring av en del digitale hjelpemidler hvor forskjellige spørsmålsdatabaser og (enkle) spill har vært elementer. Den enkle hypotesen er at alle studenter er ulike og at det som passer for én ikke nødvendigvis passer for en annen. F.eks. at noen synes at «gammeldagse» forelesninger er bra, mens andre ikke har læringsutbytte fra dette i det hele tatt. Tanken er at man inkluderer flere alternative læringsporter/læringsmetoder som gjør at studenten selv kan velge det som passer best for den enkelte. Dette legges ut digitalt slik at studenten selv kan velge det som er mest motiverende for den enkelte. I tillegg bør så mye av dette som mulig være robust nok til at ikke alt må forandres selv om man bytter lærebok. Prosjektet startet for flere år siden og har de siste 2 årene hatt støtte fra DIKU.Nedladdningar
##submission.downloads##
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2021 Yngve Stenstrøm, Simen Antonsen, Dorentina Osmani, Anne Gravdahl, Helge Ørjan Stenstrøm, Marius Samuelsen
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
The Nordic Journal of STEM Education licenses all content of the journal under a Creative Commons Attribution (CC-BY) licence. This means, among other things, that anyone is free to copy and distribute the content, as long as they give proper credit to the author(s) and the journal. For further information, see Creative Commons website for human readable or lawyer readable versions.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access