Kan faglig podcast i kjemi vekke studentenes indre kjemiker og bidra som et bærekraftig læringsverktøy?
DOI:
https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3901Abstract
SAMMENDRAG: Digitaliseringen av universitet og høgskolesektoren har inspirert faglærere til å ta i bruk nye verktøy i sin undervisning. Universitetslektorene Gro Audveig Hagen Bjørnøy og Cecilie Tynes Riksem har gjennom høsten 2020 utviklet en podcast i kjemi som heter “Rosa begerglass”. Kan podcaster som læringssupplement bidra til økt læringsutbytte og engasjement i et fag? For å måle effekten av bruk av en faglig podcast som læringsverktøy, har det blitt gjennomført spørreundersøkelser gjennom to faser. I evalueringsfasen ved slutten av semesteret svarte 90 % av studentene at de hadde lyttet på minst én episode av podcasten. Av de studentene som hadde hørt på minst to episoder av podcasten mente 81 % at den hadde økt deres kompetanse i kjemi i noen til meget stor grad og 93 % mente at podcasten hadde økt deres interesse i kjemi i noen til meget stor grad. Brukerstatistikken og responsen fra studentene viste at tilgjengelighet og valg av plattform er svært viktig for at studentene skal bruke en faglig podcast som læringssupplement. Resultatene indikerer at faglige podcaster kan bidra til å øke kompetansen og interessen for et emne og kan derfor være et bærekraftig supplement til undervisning.
REFERANSER
Bjørkestøl, K. og Nyberg, S. O. (2019). Bruk av podcasts i matematikk ved et universitet og analyse av eksamensresultat, Nordic Journal of STEM Education, Vol. 3, No. 1, s. 116-120
Colin, G. (2017). Podcasting in education: What are the benefits? The Podcast Host academy. Hentet 08.01.21 fra: https://www.thepodcasthost.com/niche-case-study/podcasting-in-education/
Emblemsvåg, M. S. (2020). Læringsutbytte i den koronaskapte digitale revolusjonen, Khrono. Hentet 13.01.21 fra: https://khrono.no/laeringsutbytte-i-den-koronaskapte-digitale-revolusjonen/485456
Goldman, T. (2018). The Impact of Podcasts in Education. Advanced Writing: Pop Culture Intersections 29. Hentet 08.01.21 fra: https://scholarcommons.scu.edu/engl_176/29
Granås, A.G. (2015). Bruk av podcast for å styrke studentaktive undervisningsformer, Digin. Hentet 08.01.21 fra: https://blogg.hioa.no/digin/2015/09/21/fra-utdanningene-bruk-av-podcasting-for-a-styrke-studentaktive-undervisningsformer/
Halland, G. O. (2004). Læring gjennom stimulerende samspill. Veiledning, vurdering og ledelse. Fagbokforlaget
Hovdhaugen, E. (2019). Årsaker til frafall i høyere utdanning. En forskningsoppsummering av studier basert på norske data, Arbeidsnotat 3/2019, Oslo: NIFU
Hovdhaugen, E. og Aamodt, P. O. (2005). Frafall fra universitetet. En undersøkelse av frafall og fullføring blant førstegangsregistrerte studenter ved Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo og NTNU høsten 1999. Arbeidsnotat 13/2005, Oslo: NIFU STEP
Nord, N. (2020). Ja til digitalisering, men på en klok måte, Universitetsavisa. Hentet 08.01.2021 fra: https://www.universitetsavisa.no/campus/ja-til-digitalisering-men-pa-en-klok-mate/111273
Riksem, C. T. og Bjørnøy, G. A. H. (2020a). Podcast: Rosa begerglass Sesong 1. Panopto. Hentet 08.01.21 fra: https://ntnu.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?pid=e1f05dd7-1077-4aa8-9625-ac53006823d4
Riksem, C. T. og Bjørnøy, G. A. H. (2020b). Podcast: Rosa begerglass Sesong 1. Spotify. Hentet 08.01.2021 fra: https://open.spotify.com/show/2Cst1OfTsGAjb7WcfwzMaq
Sandnes, B. (2020). Rosa podcast, NTNU Nyheter. Hentet 10.11.20 fra: https://www.ntnu.no/nyheter/rosa-podcast/
Smeplass, E. (2020). Digitalisering må skje i form av dialog med studentene. Universitetsavisa, Hentet 08.01.21 fra:https://www.universitetsavisa.no/gjesteskribenten/digitalisering-ma-skje-i-form-av-dialog-med-studentene/101480
Sund, A. K. (2020). God digital undervisning gir mange muligheter, Universitetsavisa, Hentet 08.01.21 fra: https://www.universitetsavisa.no/ytring/god-digital-undervisning-gir-mange-muligheter/102637
Vidnes, A. K. (2020). Korona har trolig endret høyere utdanning for alltid. Men hva mister vi med den digitale revolusjonen? Forskerforum. Hentet 13.01.21 fra: https://www.forskerforum.no/hva-har-vi-laert/
Nedladdningar
##submission.downloads##
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2021 Cecilie Tynes Riksem, Gro Bjørnøy
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
The Nordic Journal of STEM Education licenses all content of the journal under a Creative Commons Attribution (CC-BY) licence. This means, among other things, that anyone is free to copy and distribute the content, as long as they give proper credit to the author(s) and the journal. For further information, see Creative Commons website for human readable or lawyer readable versions.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access