Informasjon for forfattere
Ønsker du å sende inn bidrag til dette tidsskriftet? I så fall bør du sette deg inn i retningslinjene for tidsskriftetsseksjonene under «Om» tidsskriftet, og «Forfatterinstruks». Forfattere må registrere seg i tidsskriftet før de kan sende inn bidrag. Hvis du allerede er registrert, kan du ganske enkelt logge inn og starte innleveringen.
Merk at retningslinjene nedenfor er ment for både forfattere og fagfellevurdering. Kriteriene brukes ved vurdering av bidragene.
Kriterier for vurdering av bidrag
Presentasjon |
Utilstrekkelig |
God |
Fremragende |
1. Mål og problemstilling |
Bidraget er utilstrekkelig motivert for konferansen og spørsmål eller problemformulering er ufullstendig eller mangler. |
Spørsmål eller problemstilling er klart formulert og bidraget er rimelig satt i kontekst. |
Spørsmål eller problemformulering er klart formulert og kontekstualisering er relevant for konferansen. Bidraget har potensial til å stimulere pedagogisk diskusjon eller utvikling i høyere utdanning |
2. Vitenskapelig kontekstualisering |
Forbindelsen til dokumentert erfaring eller forskning er manglende eller vag. |
Bidraget er koblet til forskning eller dokumentert erfaring. |
Bidraget er eksplisitt plassert og støttet i relevant forskning eller dokumentert erfaring via klar referanse til teorier, tilnærminger og lokalsamfunn. |
3. Metode |
Metoder eller tilnærminger er ikke tilstrekkelig gjort rede for. |
Bidraget beskriver egnede metoder og tilnærminger eksplisitt. |
Metoder eller tilnærminger er beskrevet og motivert i forhold til spørsmål eller problemformulering av bidraget. |
4. Resultat |
Beretningen om resultater og data mangler eller er kritiskt mangelfull. |
Resultater og data er redegjort for i forhold til spørsmål eller problemformulering. |
Resultater og analyser av data er knyttet til og utvikler mål, spørsmål eller problem-formuleringer, metoder, samt forskning og dokumentert erfaring. |
5. Diskusjon og refleksjon |
Resultat eller erfaringer er ikke analysert eller drøftet i forhold til spørsmål eller problemformulering. |
Bidraget inneholder diskusjon eller refleksjon i forhold til spørsmål eller problemformulering. |
Bidraget drøfter resultater eller erfaringer i forhold til spørsmål eller problemformulering . Kritiske tilkoblinger eller anbefalinger for det enkelte studium eller prosjekt er gjort via refleksjoner som også bidrar til den generelle perspektivet av tilnærminger til høyere utdanning og pedagogisk utviklingsarbeid. |
6. Kommunikasjon |
Bidraget unnlater å argumentere og kommunisere på en eller flere av disse områdene: publikum tilpasning, språk, struktur, eller bruk av referanser. |
Innholdet i bidraget er godt kommunisert og argumentert for. Det er publikum tilpasset for tilgjengelighet i mht språk og struktur. Bidraget tillemper APA konvensjonen for referanser. |
Innholdet er godt kommunisert og publikum tilpasset for tilgjengelighet i mht språk og struktur. Argumentasjonen er overbevisende og tilpasset for ikke å utelukke relevante grupper. Bidraget tillemper APA konvensjonen for referanser. |