Automatisk rettet eksamen i generell kjemi

Forfattere

  • M. Beerepoot Institutt for kjemi, Fakultet for naturvitenskap og teknologi, UiT Norges arktiske universitet, Norge
  • A. Kosonen Institutt for kjemi, Fakultet for naturvitenskap og teknologi, UiT Norges arktiske universitet, Norge

DOI:

https://doi.org/10.5324/njsteme.v8i2.5072

Sammendrag

En god avsluttende eksamen vurderer i hvilken grad intendert læringsutbytte har blitt oppnådd på en objektiv, reproduserbar og helst autentisk måte. Det er imidlertid lite tilfredsstillende hvis en faglærer bruker mye tid på vurdering av læring framfor vurdering for læring underveis i semesteret. Derfor kan det være attraktivt å utforske muligheter med en digital automatisk rettet eksamen, spesielt i emner med mange studenter. I dette bidraget beskriver vi hvorfor og hvordan vi har lagt om en eksamen i et emne i generell kjemi fra en sekstimers bruk-og-kast-eksamen på papir til en tretimers gjenbrukbar automatisk rettet digital eksamen. Vi drøfter også fordeler og ulemper med å bruke en slik eksamen som skoleeksamen eller hjemmeeksamen, systematisk kvalitetssikring av eksamensoppgavene, spørsmål knyttet til sensorens rolle i sensur av en automatisk rettet eksamen, graden av autentisitet for en slik eksamensform og avslutningsvis også overførbarhet til andre fag. Selv om en automatisk rettet eksamen ikke vil være den beste løsningen i alle fag og på alle nivåer, så mener vi at den kan være verdt å vurdere som eksamensform i grunnleggende realfaglige emner med mange studenter.

Downloads

Download data is not yet available.

Nedlastinger

Publisert

2024-10-29

Utgave

Seksjon

Nordic Journal of STEM Education - Full Articles