Ingeniørstudenters opplevelse av gruppeavtale: Er det lurt å skrive en avtale?

Forfattere

  • I. G. Aakre NTNU
  • Marte Mørkve NTNU

DOI:

https://doi.org/10.5324/njsteme.v8i2.4929

Sammendrag

Samarbeidsferdigheter er viktig i arbeidslivet, og gruppearbeid er en utbredt læringsaktivitet i høyere utdanning. Ulike forventninger blant gruppe-medlemmene kan skape problemer for gruppearbeidet, og en gruppeavtale kan være et verktøy for å oppnå en felles forståelse i gruppa og unngå konflikter. Evalueringsskjema (n= 498) viser at ingeniørstudenter har positive erfaringer med å skrive en gruppeavtale i Ingeniørfaglig innføringsemne første semester, men studentene bruker gruppeavtalen i ulik grad. I studentintervjuer (n= 3) blir gruppeavtalen sin rolle for å unngå eller løse eventuelle konflikter dratt frem, og det kommer frem at gruppene utarbeider avtalen på ulike måter. Evalueringsskjemaet viser at et betydelig flertall av studentene sier seg enig i påstandene «Det var lurt å skrive en avtale» og «Jeg vil ta initiativ til å lage en slik avtale i fremtiden». Studentene som oppgir å ha brukt gruppeavtalen aktivt er mer positive til både gruppeavtalen, i hvilken grad medstudentene bidro i gruppearbeidet, og prosjektet for øvrig.

Downloads

Download data is not yet available.

Nedlastinger

Publisert

2024-10-29

Utgave

Seksjon

Nordic Journal of STEM Education - Full Articles