Studenters forberedelse til undervisning i Team-Based Learning. Selv-regulert læring og tidsbruk
DOI:
https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3948Sammendrag
Omvendt undervisning, hvor studentene forbereder seg individuelt før undervisningsøktene, benyttes i mange emner for å få tid til å gjøre mer studentaktive læringsaktiviteter i undervisningen. For at dette skal fungere bra må studentene motiveres til å forberede seg, spesielt hvis læringsaktivitetene innebærer gruppearbeid. Team-Based Learning (TBL), som kan regnes som en spesiell type omvendt undervisning, er en tilnærming som skal være spesielt egnet for å motivere studentene til å forberede seg.
Målene med denne studien var å kartlegge studenters tidsbruk, selvregulering- og læringsstrategier i forkant av undervisningen og å undersøke sammenhengen mellom disse faktorene og resultat på en forberedelsestest som gjennomføres i begynnelsen av undervisningsøktene i et TBL basert emne. Studien ble gjennomført i emnet FYS-1001 mekanikk ved UiT Norges arktiske universitet høsten 2020. Omtrent 30 studenter tok emnet for første gang.
Informasjon om studentenes selvregulering- og læringsstrategier ble samlet inn ved bruk av spørreskjemaet Motivated Strategies for Learning Questionnaire. For å måle hvor forberedt studentene var for klasseromsundervisningen ble det gjennomført førtester i starten av enkelte undervisningsøkter. Studentene oppga også hvor mye tid de hadde brukt til å forberede seg og hvor mange dager de hadde brukt.
Det ble ikke funnet signifikante forskjeller i selvregulering- og læringsstrategier mellom studentene som var godt og dårlig forberedt til undervisningen.
Downloads
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Børge Irgens
Dette verket er lisensiert under en Creative Commons Attribution 4.0 International Lisens.
The Nordic Journal of STEM Education licenses all content of the journal under a Creative Commons Attribution (CC-BY) licence. This means, among other things, that anyone is free to copy and distribute the content, as long as they give proper credit to the author(s) and the journal. For further information, see Creative Commons website for human readable or lawyer readable versions.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access