Irrelevant! Møte mellom to kulturer
DOI:
https://doi.org/10.5324/njsteme.v1i1.2331Sammendrag
I denne artikkelen presenteres erfaringer og funn fra fire år med undervisning i emnet «Innføring i ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoder» ved Høgskulen på Vestlandet. Disse sees i sammenheng med det økende kravet om ex. phil. i all høyere utdanning. Våre ingeniørstudenter viste meget liten interesse for emnet ved oppstart i 2012, men ved å endre på pedagogikk og faglig tilnærming har studentene gradvis blitt mer interessert i dette dannelsesfaget. Skal en lykkes med å innføre ex. phil. i all høyere utdanning må man ta høyde for at de ulike studentgrupper har ulike preferanser og interesser.Downloads
Referanser
Andersen, E. S., & Schwencke, E. (2012). Prosjektarbeid - en veiledning for studenter. NKI-forlaget. doi:ISBN13: 9788256272303
Arbeiderpartiet. (2016, November). Med kunnskap skal landet bygges videre. Hentet fra https://khrono.no/sites/default/files/ap-strategi_for_hoyere_utdanning_og_forskning_2016-nett.pdf
Arup, O. (2017, 11). AZ Quotes. Hentet fra AZ Quotes: http://www.azquotes.com/quote/1378440
Dannelsesutvalget for høyere utdanning. (2009). Kunnskap og dannelse foran et nytt århundre.
European Federation of National Engineering Associations. (2017, 11). The EUR ING Title. Hentet fra FEANI: www.feani.org
Grøttvik, O. (2012, oktober 19). Idealistiske ingeniører. Bergens Tidende.
Heitmann, G. (2005). Challenges of engineering education and curriculum development in the context of the Bologna process. European Journal of Engineering Education, 30, ss. 447-458.
Hellesnes, J. (1969). Ein utdana mann og eit dana menneske - Framlegg til eit utvida daningsbegrep. Bergen: Filosofisk institutt, Universitetet i Bergen.
Hjelle, J. (2012, oktober 30). Her bråvåkner studentene. Bergens Tidende.
Kahoot. (2017). Kahoot. Hentet fra https://kahoot.com/
Kaku, M. (2011). Physics of the future. Doubleday. doi:ISBN: 9780307473332
Kjelsberg, R. (2017). Teknologi og vitenskap. Universitetsforlaget. doi:ISBN: 9788215024806
Lovdata. (2011). Forskrift om rammeplan for ingeniørutdanning. 2011. Oslo. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-02-03-107
Lönngren, J. (2014). Engineering Students’ Ways of Relating to Wicked Sustainability Problems. Gothenburg: Chalmer University of Technology.
Myklebust, S. (2013, desember 12). Brygging som del av undervisningen. Hentet fra Ølportalen: http://olportalen.no/2013/12/12/brygging-som-del-av-undervisningen/
NOKUT. (2008). Evaluering av ingeniørutdanningen i Norge 2008. Oslo: NOKUT. Hentet fra http://www.nokut.no/Documents/NOKUT/Artikkelbibliotek/Norsk_utdanning/Evaluering/INGEVA/Rapporter/INGEVA_NOKUT_%20del%201%20Hovedrapport.pdf
Ormestad, H., & Øgrim, O. (u.d.). Fysikk på roteloftet. NRK TV.
Raaheim, A. (2013). Råd og tips til deg som underviser. Gyldendal, Norsk forlag. doi:ISBN 9788205443532
Rørvik, T. I. (1999). Historien om examen philosophicum 1675 - 1983. Oslo: Forum for universitetshistorie. doi:NO-OsNB (990010121264702202)
Schwanitz, D. (2005). Dannelse. Pax. doi:ISBN: 9788253027708
Scott, R. (Regissør). (1982). Bladerunner [Film].
Snow, C. (2008). De to kulturer. Bokklubbens kulturbibliotek. doi:ISBN: 9788252568448
Store norske leksikon. (2017). Dannelse. Hentet fra https://snl.no/dannelse
Svendsen, O. M. (2016, November). Ex.phil – et uroelement. Hentet fra https://khrono.no/debatt/ex-phil-et-uroelement
Søk & skriv. (2017). Søk & skriv. Hentet fra Søk & skriv: sokogskriv.no
Thorvaldsen, P., & Henne, I. (2014). Propagation measurements on a line-of-sight over-water radio link in Norway. AGU Publications, Wiley. doi:10.1002/2013RS005338
Universitets- og høgskolerådet. (2011). Nasjonale retningslinjer for ingeniørutdanningen. Hentet fra http://www.uhr.no/documents/Retningslinjene__med_ny_versjon_av_kapitell_9_og_vedlegg_6____desember_2014__L__39590_.pdf
Waaler, N. (2016, Desember). Forberedt på framtiden. Hentet fra https://khrono.no/debatt/forberedt-pa-fremtiden
Nedlastinger
Ytterligere filer
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
The Nordic Journal of STEM Education licenses all content of the journal under a Creative Commons Attribution (CC-BY) licence. This means, among other things, that anyone is free to copy and distribute the content, as long as they give proper credit to the author(s) and the journal. For further information, see Creative Commons website for human readable or lawyer readable versions.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access