Er vi bedre på læringsaktiviteter enn på læringsutbyttebeskrivelser?
DOI:
https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3913Abstract
I denne artikkelen ser vi på sammenhengen mellom læringsaktiviteter og innholdet i læringsutbyttebeskrivelser. Vår undersøkelse av læringsutbyttebeskrivelser viser at flere av ferdighetene og de generelle kompetansene inngår i emnene sine læringsaktiviteter, men at de ikke alltid gjenspeiles i læringsutbyttebeskrivelsene på emnene.
Læringsutbyttebeskrivelser tydeliggjør for student og underviser hva forventet læring i emnet er og bør derfor vise det reelle innholdet i emnene. Ved utforming av læringsutbyttebeskrivelser er det viktig å se på sammenhengen mellom læringsutbytte, læringsaktivitet og vurdering (constructive alignment) (Biggs og Tang, 2011; Biggs, 2014). Læringsutbyttet gir oversikt over innhold i emner og konkretiserer hvilke emner som har ansvar for ulike deler av gradens samlede læringsutbytte. Læringsutbyttebeskrivelser kan også vise arbeidslivsrelevans gjennom synliggjøring av ferdigheter og generell kompetanse (Smith og Reid, 2018).
Bakgrunnen for undersøkelsen er prosjektet Generiske ferdigheter ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bergen. Prosjektet inkluderer en emnekartlegging (curriculum mapping) der emnenes innhold av ferdigheter og generell kompetanse uttrykt som samarbeid, skriftlig og muntlig kommunikasjon samt kritisk tenking og informasjonskompetanse ble identifisert.
Vi undersøkte om svarene fra emnekartleggingen kan gjenfinnes i læringsutbyttebekrivelsene for utvalgte emner. Gjennomføring av emnekartlegging kan brukes for å se på innholdet av generell kompetanse i utdanningen, men det er lite fokus på den praktiske utførelsen av dette (Sumsion og Goodfellow, 2004; Lam og Tsui, 2014). Derimot er det få artikler som konkretiserer hvordan man bruker resultatene fra en emnekartlegging for å identifisere mangler i læringsutbyttebeskrivelser. Dette paperet vil kunne bidra til en bedre forståelse av hvordan man kan jobbe med dette.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Kristin Holtermann, Birthe Gjerdevik, Beate Ulrikke Rensvik, Stine Beate Balevik, Tone Stokka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Nordic Journal of STEM Education licenses all content of the journal under a Creative Commons Attribution (CC-BY) licence. This means, among other things, that anyone is free to copy and distribute the content, as long as they give proper credit to the author(s) and the journal. For further information, see Creative Commons website for human readable or lawyer readable versions.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access