Gruppelærerdagen – kvalitet fra første undervisningstime

Forfattere

  • Maarten T. P. Beerepoot Institutt for kjemi, Fakultet for naturvitenskap og teknologi, UiT Norges arktiske universitet
  • Hilja Lisa Huru Institutt for matematikk og statistikk, Fakultet for naturvitenskap og teknologi, UiT Norges arktiske universitet

DOI:

https://doi.org/10.5324/njsteme.v7i1.4066

Resumé

En stor del av gruppeundervisningen i realfagene ved norske universiteter blir utført av stipendiater eller studenter fra tidligere kull. Fokus på opplæring av denne gruppen undervisere kan bidra til en positiv effekt på undervisningskvalitet og studentenes læring. Det varierer imidlertid fra institusjon til institusjon om det finnes en slik type opplæring og omfang og kvalitet på denne opplæringen kan avhenge av fakultet, institutt, emne og emnelederen. Vi har etablert et enkelt opplæringstilbud for ferske og mer erfarne gruppelærere på vårt fakultet for å bidra til bedre læring gjennom kvalitet fra første undervisningstime. Vi drøfter ulike temaer vi har møtt i organiseringen, spesielt relevans for ulike fag, ulikt erfaringsnivå og ulike undervisningsoppgaver, språk og omfang på opplegget, samt rollen dagen har i pedagogisk opplæring og videreutvikling hos gruppelærerne. Vi belyser temaene ut fra internasjonal litteratur på feltet, evalueringsresultater fra gruppelærerdagene og våre egne erfaringer. Vi håper at dette bidraget kan inspirere andre til å ha mer fokus på opplæring av gruppelærere og gi verdifull innsikt til organisering av opplæringen. Samtidig ønsker vi å vise at dette ikke nødvendigvis må bli ressurskrevende for å utgjøre en forskjell for studentene, for gruppelærerne, og forhåpentligvis også for undervisningskvaliteten på fakultetet som helhet.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Downloads

Publiceret

2023-04-25

Nummer

Sektion

Nordic Journal of STEM Education - Full Articles