Flervalg til 20 minutts problemløsningsoppgaver?
DOI:
https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3919Resumé
I mange MNT-fag er problemløsningsoppgaver vanlig på eksamen. Tradisjonelt har slike oppgaver vært gitt som langsvar, men i store klasser er flervalgsspørsmål fristende for å redusere rettearbeidet. Mens kortvarige problemløsningsoppgaver åpenbart kan egne seg for flervalg, blir det straks mer problematisk med større oppgaver med varighet 10-20 minutt eller mer. Ett enkelt flervalgsspørsmål gir kun ett datapunkt om studentens kompetanse, og hvis man kun rekker 20 flervalgsspørsmål på en eksamen, vil det være altfor lite til å gi et pålitelig resultat. Flervalgsoppgaver med lang varighet gir dessuten økt risikofølelse for studenten, som etter å ha jobbet lenge med en oppgave – og tenkt 90% riktig – likevel ender opp med null poeng etter en liten glipp som resulterer i feil svar. Kan flervalg likevel brukes i problemløsningsoppgaver som varer 20 minutt, og i så fall hvordan?
Denne artikkelen foreslår to mulige måter å få til dette på, med eksempler fra programmering. Begge fremgangsmåtene baserer seg på en innledende case-beskrivelse / spesifikasjon av problemet som skal løses. Deretter kan man presentere et utkast til løsning men med utelatelser som kan kompletteres ved flervalg. Denne oppgavetypen har hatt god diskriminering og korrelasjon med totalscore i eksamener i et innledende programmeringsemne ved NTNU, og det fins lignende erfaringer fra utlandet. Alternativt til utelatelser som skal fylles inn, kan caset følges opp med en serie med Sant / Usant -påstander – en sjanger som på engelsk kalles Multiple True/False (MTF). Denne sjangeren kan ifølge internasjonal forskning gi høyere pålitelighet enn vanlig flervalg og bedre innsikt i studentenes kompetanse. Samtidig, ved at man innhenter en serie innfyllinger eller Sant/Usant-valg per case, får oppgaven flere datapunkter og blir ikke alt eller ingenting for studenten.
Downloads
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2021 Guttorm Sindre
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
The Nordic Journal of STEM Education licenses all content of the journal under a Creative Commons Attribution (CC-BY) licence. This means, among other things, that anyone is free to copy and distribute the content, as long as they give proper credit to the author(s) and the journal. For further information, see Creative Commons website for human readable or lawyer readable versions.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access