Har du draget? – En undersøkelse av ingeniørstudenters kunnskaper og ferdigheter i mekanikk etter eksamen

Forfattere

  • Per Eilif Thorvaldsen Bergen University College
  • Therese Sjursen
  • Trygve Buanes

DOI:

https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3891

Resumé

I artikkelen presenteres en ny måte å måle kvaliteten i studenters læringsutbytte og undervisningen, ved at det foretas en ny vurdering av kunnskap og ferdigheter i fysikk en god stund etter avlagt eksamen i emnet. Denne vurderingen tyder på at studentene mangler konseptuell forståelse av mekanikk og har lite læringsutbytte i fysikk. Undersøkelsen gjenspeiler at studentene tror de innehar god/tilstrekkelig kunnskap. Det er spesielt interessant, og vi fremsetter hypotesen at dette skyldes undervisningsmetode. Denne måten å evaluere kunnskap på, ved å foreta en test en gitt tid etter avlagt eksamen kan være et godt redskap for å måle en faktisk oppnådd forståelse av fysikk.  Videre vil resultatene kunne hjelpe oss til å vri læringsutbyttemålene i retning av konseptuell forståelse istedenfor det nåværende søkelys på det å kunne anvende fysikkens lover. Den foreslåtte metoden kan ha stor overføringsverdi til andre

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Forfatterbiografi

Per Eilif Thorvaldsen, Bergen University College

Head of Department of Electrical Engineering

Downloads

Publiceret

2021-02-24

Nummer

Sektion

MNT Konferansen - Conference submissions