Gruppelærerdagen – undervisningskvalitet fra første time
DOI:
https://doi.org/10.5324/njsteme.v7i1.4066Abstract
Ved norske universiteter er det vanlig at stipendiater eller studenter fra tidligere kull utfører en stor del av undervisningen innen realfagene. Fokus på opplæring av denne gruppen undervisere kan bidra til en positiv effekt på undervisningskvalitet og studentenes læring. Det varierer imidlertid fra institusjon til institusjon om det finnes en slik type opplæring, og omfang og kvalitet på denne opplæringen kan avhenge av fakultet, institutt, emne og emnelederen. Vi har etablert et enkelt opplæringstilbud for ferske og mer erfarne gruppelærere på vårt fakultet for å bidra til bedre læring gjennom økt kvalitet fra første undervisningstime. I denne artikkelen beskriver vi tilbudet – som vi har kalt gruppelærerdagen – og drøfter ulike temaer vi har møtt i organiseringen: Relevans av tilbudet for ulike fag, ulikt erfaringsnivå og ulike undervisningsoppgaver; språk og omfang på opplegget; og rollen som dagen har i pedagogisk opplæring og videreutvikling for gruppelærerne. Vi belyser temaene ut fra nasjonal og internasjonal litteratur på feltet, evalueringsresultater fra gruppelærerdagene og våre egne erfaringer. Vi håper at dette bidraget kan inspirere andre til å ha mer fokus på opplæring av denne gruppen undervisere og gi verdifull innsikt til organisering av opplæringen. Samtidig ønsker vi å vise at dette ikke nødvendigvis må bli ressurskrevende for å utgjøre en forskjell for gruppelærerne, og forhåpentligvis også for undervisningskvaliteten og studentenes læring som helhet.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maarten T. P. Beerepoot, Hilja Lisa Huru
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Nordic Journal of STEM Education licenses all content of the journal under a Creative Commons Attribution (CC-BY) licence. This means, among other things, that anyone is free to copy and distribute the content, as long as they give proper credit to the author(s) and the journal. For further information, see Creative Commons website for human readable or lawyer readable versions.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access