Gruppelærerdagen – undervisningskvalitet fra første time

Authors

  • Maarten T. P. Beerepoot Institutt for kjemi, UiT Norges arktiske universitet
  • Hilja Lisa Huru Institutt for matematikk og statistikk, Fakultet for naturvitenskap og teknologi, UiT Norges arktiske universitet

DOI:

https://doi.org/10.5324/njsteme.v7i1.4066

Abstract

Ved norske universiteter er det vanlig at stipendiater eller studenter fra tidligere kull utfører en stor del av undervisningen innen realfagene. Fokus på opplæring av denne gruppen undervisere kan bidra til en positiv effekt på undervisningskvalitet og studentenes læring. Det varierer imidlertid fra institusjon til institusjon om det finnes en slik type opplæring, og omfang og kvalitet på denne opplæringen kan avhenge av fakultet, institutt, emne og emnelederen. Vi har etablert et enkelt opplæringstilbud for ferske og mer erfarne gruppelærere på vårt fakultet for å bidra til bedre læring gjennom økt kvalitet fra første undervisningstime. I denne artikkelen beskriver vi tilbudet – som vi har kalt gruppelærerdagen – og drøfter ulike temaer vi har møtt i organiseringen: Relevans av tilbudet for ulike fag, ulikt erfaringsnivå og ulike undervisningsoppgaver; språk og omfang på opplegget; og rollen som dagen har i pedagogisk opplæring og videreutvikling for gruppelærerne. Vi belyser temaene ut fra nasjonal og internasjonal litteratur på feltet, evalueringsresultater fra gruppelærerdagene og våre egne erfaringer. Vi håper at dette bidraget kan inspirere andre til å ha mer fokus på opplæring av denne gruppen undervisere og gi verdifull innsikt til organisering av opplæringen. Samtidig ønsker vi å vise at dette ikke nødvendigvis må bli ressurskrevende for å utgjøre en forskjell for gruppelærerne, og forhåpentligvis også for undervisningskvaliteten og studentenes læring som helhet.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2023-04-25

Issue

Section

Nordic Journal of STEM Education - Full Articles