Mengden av organiserte læringsaktiviteter og sammenhengen med studentenes motivasjon, egeninnsats og overordnede tilfredshet med studiet
DOI:
https://doi.org/10.5324/njsteme.v4i2.3997Abstract
I høgskole- og universitetsstudier er det stor forskjell på mengden av læringsaktiviteter som organiseres av institusjonene. Det er med dette utgangspunktet vi i denne studien vil undersøke hvorvidt det er sammenheng mellom mengden av organiserte læringsaktiviteter og studentenes motivasjon, egeninnsats og overordnede tilfredshet med studiet. Tilbakemeldinger fra over 1700 studenter ved Universitetet i Stavanger, samlet inn til Studiebarometeret i 2018 danner grunnlaget for studien. Dataene viser at det ikke er signifikant sammenheng mellom mengden av organiserte læringsaktiviteter og studentenes motivasjon, egeninnsats eller studentenes overordnede tilfredshet med studiet. Dette trenger imidlertid ikke å bety at slike sammenhenger ikke finnes, men at sammenhengene kan være mer komplekse enn hva vi klarer å fange opp i denne studien. Det er med dette grunnlaget at vi avslutningsvis i artikkelen reflekterer og diskuterer rundt ulike didaktiske og pedagogiske forhold som kan ha påvirkning på den undervisningen og læringen som foregår.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eirik Abrahamsen, Jan Terje Kvaløy, Jon Tømmerås Selvik, Dag Husebø
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Nordic Journal of STEM Education licenses all content of the journal under a Creative Commons Attribution (CC-BY) licence. This means, among other things, that anyone is free to copy and distribute the content, as long as they give proper credit to the author(s) and the journal. For further information, see Creative Commons website for human readable or lawyer readable versions.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access