Har du draget? – En undersøkelse av ingeniørstudenters kunnskaper og ferdigheter i mekanikk etter eksamen

Authors

  • Per Eilif Thorvaldsen Bergen University College
  • Therese Sjursen
  • Trygve Buanes

DOI:

https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3891

Abstract

I artikkelen presenteres en ny måte å måle kvaliteten i studenters læringsutbytte og undervisningen, ved at det foretas en ny vurdering av kunnskap og ferdigheter i fysikk en god stund etter avlagt eksamen i emnet. Denne vurderingen tyder på at studentene mangler konseptuell forståelse av mekanikk og har lite læringsutbytte i fysikk. Undersøkelsen gjenspeiler at studentene tror de innehar god/tilstrekkelig kunnskap. Det er spesielt interessant, og vi fremsetter hypotesen at dette skyldes undervisningsmetode. Denne måten å evaluere kunnskap på, ved å foreta en test en gitt tid etter avlagt eksamen kan være et godt redskap for å måle en faktisk oppnådd forståelse av fysikk.  Videre vil resultatene kunne hjelpe oss til å vri læringsutbyttemålene i retning av konseptuell forståelse istedenfor det nåværende søkelys på det å kunne anvende fysikkens lover. Den foreslåtte metoden kan ha stor overføringsverdi til andre

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Per Eilif Thorvaldsen, Bergen University College

Head of Department of Electrical Engineering

Downloads

Published

2021-02-24

Issue

Section

MNT Konferansen - Conference submissions