Trenger vi læringsassistenter? Hvordan kan hverandre-vurdering og/eller egen-vurdering gi god læringsutbytte.
DOI:
https://doi.org/10.5324/nikt.6234Keywords:
Hverandre-vurdering, Egen-vurdering, tilbakemeldingsferdighet, førsteårsstudent, informatikk, feedback fruitsAbstract
Denne studien undersøkes effekten av lærervurdering (LV), egen-vurdering (EV) og hverandrevurdering (HV) på læringsutbyttet til 528 studenter i et introduksjonskurs i informatikk. Studentene ble tilfeldig fordelt i tre grupper, hvor hver gruppe mottok en annen type tilbakemelding på en obligatorisk oppgave. Resultatene viste at alle intervensjonene førte til en signifikant forbedring i studentenes prestasjoner fra første utkast til endelig innlevering (p < 0.05). HV-gruppen hadde den største gjennomsnittlige økningen i poeng (M = 0.52), etterfulgt av LV (M = 0.45) og EV (M = 0.36). På eksamen oppnådde HV-gruppen den høyeste gjennomsnittlige poengsummen (67.08%), sammenlignet med EV (62.85%) og LV (62.59%). Disse funnene fremhever potensialet til alternative vurderingsmetoder, spesielt hverandrevurdering, som effektive verktøy for å fremme læring og prestasjoner. Studien bidrar til forskningen på vurdering i høyere utdanning og gir innsikt i fordelene og utfordringene ved hver tilnærming. Resultatene har viktige implikasjoner for vurderingspraksis og understreker behovet for å kombinere egenvurdering og hverandrevurdering med tradisjonell lærervurdering for å skape et mer helhetlig og studentsentrert vurderingsmiljø.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Omid Mirmotahari, Yngvar Berg
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.