Trenger vi læringsassistenter? Hvordan kan hverandre-vurdering og/eller egen-vurdering gi god læringsutbytte.

Authors

  • Omid Mirmotahari
  • Yngvar Berg

DOI:

https://doi.org/10.5324/nikt.6234

Keywords:

Hverandre-vurdering, Egen-vurdering, tilbakemeldingsferdighet, førsteårsstudent, informatikk, feedback fruits

Abstract

Denne studien undersøkes effekten av lærervurdering (LV), egen-vurdering (EV) og hverandrevurdering (HV) på læringsutbyttet til 528 studenter i et introduksjonskurs i informatikk. Studentene ble tilfeldig fordelt i tre grupper, hvor hver gruppe mottok en annen type tilbakemelding på en obligatorisk oppgave. Resultatene viste at alle intervensjonene førte til en signifikant forbedring i studentenes prestasjoner fra første utkast til endelig innlevering (p < 0.05). HV-gruppen hadde den største gjennomsnittlige økningen i poeng (M = 0.52), etterfulgt av LV (M = 0.45) og EV (M = 0.36). På eksamen oppnådde HV-gruppen den høyeste gjennomsnittlige poengsummen (67.08%), sammenlignet med EV (62.85%) og LV (62.59%). Disse funnene fremhever potensialet til alternative vurderingsmetoder, spesielt hverandrevurdering, som effektive verktøy for å fremme læring og prestasjoner. Studien bidrar til forskningen på vurdering i høyere utdanning og gir innsikt i fordelene og utfordringene ved hver tilnærming. Resultatene har viktige implikasjoner for vurderingspraksis og understreker behovet for å kombinere egenvurdering og hverandrevurdering med tradisjonell lærervurdering for å skape et mer helhetlig og studentsentrert vurderingsmiljø.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2024-11-24

How to Cite

[1]
O. Mirmotahari and Y. Berg, “Trenger vi læringsassistenter? Hvordan kan hverandre-vurdering og/eller egen-vurdering gi god læringsutbytte.”, NIKT, no. 4, Nov. 2024.