Verdien av et tverrfaglig semester, slik studentene ser det
DOI:
https://doi.org/10.5324/nikt.6200Keywords:
Prosjektbasert læring, Tverrfaglighet, STEM-utdanning, InternasjonaliseringAbstract
På politisk nivå, og innen privat næringsliv, omtales tverrfaglighet som en del av løsningen på gjenstridige problemer. Et tiltak kan være å tilby tverr-faglige utdanninger, men disse byr på noen utfordringer; dybdeforståelsen kan måtte ofres når tiden må brukes på å få oversikt over et mye bredere felt av fag eller disipliner. Vinteren 2024 blusset det opp en diskusjon om tverrfaglige utdanninger, da det ble antydet at noen handlet mer om student-rekruttering enn egenverdi. Denne artikkelen tar for seg et tverrfaglig semes-teremne, og dokumenterer hvordan prosjektbasert læring i denne konteksten fungerer som pedagogisk verktøy for å oppnå høy opplevd verdi for tekno-logistudentene som deltar. Målsetningen for semesteret er i stor grad sam-menfallende med målene for tverrfaglige utdanninger, med den ulikheten at i det aktuelle emnet er studentene allerede i sitt tredje eller fjerde år i en inge-niør- eller teknologiutdanning. Prosjektbasert læring (PjBL) har både ut-fordringer og styrker, og studentenes egen opplevelse av verdi er ikke et per-fekt mål. Likevel argumenterer artikkelen for at PjBL er et godt pedagogisk verktøy og at studentene har en realistisk og relevant forventning til denne typen emner.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tengel Sandtrø
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.