Programmering som et pedagogisk verktøy i matematikkundervisningen
Abstract
Programmering i skolen er et høyst aktuelt tema, og interessen for forskning på dette temaet er økene. I dette prosjektet har vi utviklet og fulgt et undervisningsopplegg ved to skoler i Østfold, hvor programmering har blitt testet i matematikkundervisningen. Elevene på skolene tok i bruk programmeringsverktøy for å løse matematiske oppgaver og problemer. Dette prosjektet fungerer som en forstudie for å finne ut hvordan programmering ble tatt i mot av elever og lærere på de to skolene. Det konkluderes med at programmering i matematikktimene kan være en annerledes måte å løse matematiske problemer, og gi elevene et annet perspektiv på matematikk. Derimot er det faktorer som bør vurderes hvis programmering skal innføres som et pedagogisk verktøy skolen.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2016-11-22
How to Cite
[1]
K. R. Berntsen and H. Holone, “Programmering som et pedagogisk verktøy i matematikkundervisningen”, NIKT, Nov. 2016.
Issue
Section
Undervising og Didaktikk i IT-faga