En eksempel-studie av automatisk tilbakemelding for programmeringsfag i høyere utdanning.
Abstract
Denne studien er gjennomført i forbindelse med eksamen i et førsteårs
programmeringsemne ved et universitet. Vi har undersøkt hvordan vi ved
bruk av et egenutviklet verktøy for sensurering som består av kvantitativ
vekting og som samtidig genererer kvalitative tilbakemeldinger til studentene
forbedrer kvaliteten på sensur og på eksamensoppgavene, og ikke minst
støtter studentenes videre læring. Gjennom analyse av kvantitative data
generert av systemet, samt kvalitative data fra involverte parter fremkommer
tydelig forbedringer i validitet og reliabilitet i sensur, samt positive erfaringer
fra sensorer og faglærere og ikke minst fra studentene som opplever at det å få
tilbakemelding på eksamen bidrar til deres læring og utvikling. Vi vil i denne
artikkelen beskrive prosessen med å utviklingen dette systemet for sensur
og automatisk tilbakemelding, og presentere resultatene sett fra faglærere,
sensorenes og studentenes perspektiv.